Krediteringer
Beskrivelse
Banedanmark skulle udføre sporarbejde mellem Frederikssund og Valby. Sporarbejdet betød, at der ikke kunne køre S-tog og dermed, at de ca. 63.000 daglige rejsende på strækningen måtte med Togbus. I alle helligdage i foråret 2018 og i næsten 3 måneder fra 1. juni til slut august. Med Togbus tager rejsen væsentlig længere tid - op mod en time ekstra hver vej, hvis man fx skulle fra Frederikssund til Valby. Tid der går fra pendlernes familie og fritid og svækker loyaliteten til DSB. DSB kan ikke tilbyde rabat eller økonomisk kompensation. Så hvad kunne man gøre for at række hånden ud til de hårdt ramte, loyale pendlere - og få dem til at bruge Togbus og derefter komme tilbage i S-toget? Vi gav dem tiden tilbage!
Via en nyudviklet ’Få tiden tilbage’ app registrerer man sine rejser med Togbus fra startstationen til slutstation. De ekstra minutter, som den specifikke rejse med Togbus varer – sammenlignet med normal rejsetid med S-toget – bliver indsat på kundens ’Få Tiden Tilbage’-konto.
Da sporarbejdet sluttede, kunne de opsparede minutter veksles til nye togture med DSB. 216 opsparede minutter kunne fx indløses til en togrejse fra Kbh H til Aarhus – som tager præcis 216 minutter. Og normalt koster 388 kr. Minutterne kunne kun bruges til rejser med Regional og Intercity-tog på tidspunkter, hvor DSB i forvejen ikke kører med fyldte tog, dvs. uden for peak-perioder. Og altså ikke til nye rejser med S-tog. Dermed havde de opsparede minutter stor værdi for kunderne, mens DSBs omkostning var lav.
DSB havde skabt et banebrydende tilbud med en egenvaluta, der viste, at DSB havde forståelse for de gener, sporarbejdet medførte for de loyale kunder og tilførte kunden en både emotionel og praktisk værdi. Uden det betød, at DSB skulle have penge op af lommen.
Appen i de 2 versioner (Opsparing og Indløsning) er ikke længere tilgængelige for nye brugere, da sporarbejdet er slut.
Shortliste
CCA 2019