Kunde
Unicef Danmark
Bureau
Advice A/S
Krediteringer
Beskrivelse
Mens skepsis og frustration over vaccineventetider længe har hjemsøgt danskerne, har en stor del af verdens befolkning stadig ikke adgang til corona-vacciner overhovedet. Så som partner i Covax-alliancen satte Unicef Danmark sig for at skaffe midler til at distribuere millioner af vacciner udenfor Danmarks grænser.
For at skabe opmærksomhed omkring udfordringen og indsamle midler til arbejdet, besluttede vi at overtage det sted, som alle danskere talte om: deres vaccinerede skuldre. Vi designede et vaccineplaster, som både skulle skabe opmærksomhed og skaffe midler til at distribuere vacciner til dem, der stadig venter på deres stik. Ved at scanne plasterets QR-kode var det nemlig muligt at donere direkte til Unicef Danmarks arbejde. Plasteret var iøjnefaldende, og med sine børne-illustrationer og den kraftige Unicef-blå farve, var det svært at overse på de mange skuldre.
Kampagnen blev lanceret ved hjælp af Unicef Danmarks ambassadører, og plasteret var at se på skuldrene af politikere, TV-personligheder, Mads og A-holdet og selv det danske fodboldlandshold. Men vi tog også mere utraditionelle midler i brug. Natten over blev plastrene nemlig hængt op på nogle lidt usædvanlige, men meget kendte, skuldre.
Disse inkluderende:
- Statuerne ”Mennesket ved Havet” I Esbjerg
- Gavlmaleriet ”Mælk – Det er dejligt” på Kapelvej 27 I København
- Gavlmaleri af Michael Kvium – Holbæk
- Thomas Dambos trolde ”Green George”, ”Kaptajn Nalle” og ”Bjarke Cirkelsten” København, Christiania og Dragør
- Genforeningsgavlmaleriet i Haderslev
- Bronzeskulpturen Oceania i Odense
- Statuen ”Fruen ved havet” i Sæby
- Bronzeskulptur ”Historiske spor” Aarhus
- Lidenlund-figurene gavlmaleri i Lemvig
- H.C. Andersen på bænken – Odense
- Skulptur ”Den globale visionær” i København
Helt efter planen samlede nationale og lokaler medier historien op. Over få uger blev vaccineplasteret delt på de digitale medier 18.000 gange og fik mere end 10 millioner eksponeringer til en værdi af 6 millioner kroner i earned media.
Men vigtigst af alt samlede Unicef Danmark over 3 millioner kroner ind til at distribuere vacciner og dermed tage os alle et skridt tættere på enden af pandemien.
PDF Filer
Shortliste
CCA 2022