Kunde
Georg Jensen
Bureau
Umwelt
Beskrivelse
Baggrund
Georg Jensen er et ikonisk dansk brand med en global repræsentation via over 100 egne butikker og en bred produktportefølje – fra eksklusive smykker til over 500.000 DKK til en vase til 299 DKK. Julekampagnen ”Happy Holidays 2015” skulle integrere et udvalg af alle disse mange og forskellige produkter og lanceres på alle markeder. Og opgaven var et vise Georg Jensen fra en helt ny og nutidig side, mikse branding og salg/taktisk og skabe en lige linie fra en digital, filmisk oplevelse til e-commerce. Overordnet var målet at få nye og eksisterende kunder til at tilbringe så meget tid som muligt med Georg Jensen brandet – samtidg med, at de blev eksponeret for en række kuraterede produkter fra sortimentet.
Løsning
The Gift of Giving er en ‘first’ inden for high-end smykkebranchen. Video, produkter og interaktivitet i en integreret digital løsning, som også prægede vinduerne i Georg Jensens 110 butikker world wide, gadebilledet i outdoors og annoncer i magasiner.
Der altid en smule usikkerhed forbundet med at give gaver til dem du holder af, du kan aldrig være helt sikker på hvordan modtageren vil reagere. Glad, ked af det, skuffet? Finder du den perfekte gave til den helt specielle person, oplever du gaven ved at give.
Umwelt ønskede at overdrive og dramatisere situationen hvor gaven skal gives ved at give brugere muligheden for at vælge den perfekte gave for tre persona med en dramatisk og engagerende interaktiv video.
Kampagnen finder sted ved årets mest unikke og elegante julefest — festen alle ville ønske de var til. Brugere bliver introduceret til en gruppe blandede festgænger, alle med en ting til fælles: De vil finde den bedst mulige gave til deres elskede. Filmen afbrydes undervejs af ’featured products’ og 3 scenarier, hvor dit valg afgør hvordan historien fortsætter.
Resultat
Overordnet størrelse af kampagnen – Trailer plus The Gift of Giving kampagnesite. Samlet medieinvestering via Be-On AOL: 1.2 mio DKK
Key Figures:
Samlet reach: +35mio mennesker i 12 lande via 100+ artikler og advertorials
917,466 visninger af trailer (14.68% over estimat) YouTube + AOL Player
106.200 unikke sessions på kampagnesitet ”The Gift of Giving”
Gennemsnitlig tid brugt på sitet: 2 min og 19 sec
5.18% click through rate
Trailer: 4,149,045 eksponeringer
8,068 timers visning i primær markedet
8,290 timers visning i alle markeder
Resultater for georgjensen.com (hovedsite): +35.000 sessions, tid brug med brand steg med op til 20 sekunder fra 02:31 til 02:51. Resulterede endeligt i en stigning på 200 timer med brandet udelukkende fra georgjensen.com
Social Media:
951,787 reached via SoMe (Facebook, Instagram, Twitter)
668,321 YouTube views (unikke)
61.36% fulde visninger (trailer)
562,957 gennemførte visninger (trailer)
33 sec visninger i gennemsnit (video længde: 46 sek)
1.7M timelines på twitter (samlet antal eksponeringer)
Earned media på 2.6M DKK (holdes overfor Medieinvestering på 1.2M)
Branding og Time Spent with Brand:
Kampagnen har resulteret i et løftet brand awareness på 166,7% for eksponerede brugere
Sign-ups:
2.400 nye leads til lead nurturing flowet/EDM signups.
Brugere brugte i gennemsnit 3.405 timer på websitet, 8.290 timer med traileren på tværs af alle kanaler og yderligere 77 timer på second screen. I alt: 11.772 timer
Salg:
Stigning i e-commerce salg fra 2014 til 2015 (nov/dec 2014 vs nov/dec 2015): Samlet stigning i salg på 13% og basket size med 8,75%.
Brandet oplevede en kendskabsstigning i aldersgruppen 25-34 år fra 23% i 2014 til 34% i 2015.
Google Adwords (primære indtægts driver til Georg Jensen e-com) oplevede en stigning fra (nov/dec) 2014 til 2015 på 50%.
Shortliste
CCA 2016