Kunde
TEC - Technical Education Copenhagen
Produktionsselskab
Beskrivelse
I en tid hvor Danmark står over for en kritisk mangel på faglærte - med et forventet underskud på 100.000 håndværkere i 2030, står erhvervsuddannelserne over for en imagekrise. Optaget af elever på erhvervsuddannelser er faldet med 33 % de sidste 10 år og undersøgelser viser at færre forældre ønsker en erhvervsuddannelse for deres børn, på trods af at fagene har udviklet sig markant og tilbyder spændende, vellønnede og fremtidssikrede karriereveje. Hvis vi ikke skal miste en hel generation af faglige eksperter, må vi gøre noget for at gøre erhvervsuddannelserne attraktive igen.
TECs nye identitet genopfinder ikke bare skolens udtryk, den genopfinder opfattelsen af erhvervsuddannelser. Ved at hylde det faglige fællesskab og trække på den stolte arv fra håndværkerlaugene og kombinere den med en moderne, inkluderende klubfølelse, skaber identiteten et visuelt sprog, der taler til de unge, som skal vælge erhvervsuddannelserne til.
Om tilblivelsen
Under TEC “paraplyen” ligger forskellige skoler, blandt andet det tekniske H.C. Ørsteds Gymnasium (HCØ). HCØ havde fået et nyt og vellykket logo i 2020 og da TEC skulle rebrandes for at opnå et homogent og samlende udtryk, besluttede vi at bibeholde HCØ logoet og finde inspiration til rebrandingen i udtrykket fra netop dette logo. Vi ekstrapolerede et helt alfabet fra de 3 bogstaver, så vi kunne skabe øvrige logoer i brand-hierarkiet herudfra. Vi fandt også inspiration til TECs nye ikoner og ikke mindst til TECs supergrafik: et genkendeligt og dynamisk mønster, som pryder alt fra digitale flader over wayfinding og til det materiale og merchandise som binder eleverne sammen som en del af “klubben”.
Autentisk billedstil og redaktionelt indhold
En vigtig del af rebrandingøvelsen var også en udskiftning af samtlige af TECs billeder og opbygningen af redaktionelt materiale baseret på interviews med studerende og undervisere. Tidligere var TECs materiale tvangsledsaget af generiske og statiske billeder som ikke appellerede til de unge. Nu er materialet fyldt med mere end 1500 nyproducerede moderne og autentiske billeder og mere end 30 nye videoer, lavet specifikt med og til målgruppen. Gennem de personlige statements og upolerede billeder viser vi mangfoldigheden i uddannelserne. De unge møder rollemodeller de kan spejle sig i, og får indblik i hverdagen på forskellige uddannelser gennem ægte historier fra studerende og undervisere.
Den nye identitet for TEC er et solidt fagligt fundament, støbt for at kunne rumme fremtidens erhvervsuddannelser. Et fundament som giver plads til både unikke personligheder, dybe fagligheder og stærke fællesskaber.
Velkommen i klubben!
Shortliste
CCA 2025