Krediteringer
Beskrivelse
Problem:
DEM DER GLEMMER HISTORIEN ER DØMT TIL AT GENTAGE DEN
29% af tyskere er født efter murens fald. De kan ikke huske den lidelse den skabte, og kan ikke forestille sig at det kan ske igen. Men desværre er grænsemure i vækst: Halvdelen af dem er bygget efter år 2000.
Og det lave kendskab blandt Berlins ungdom er et reelt problem, ifølge Klaus Schrøder (Freie Universität): “Gentagne studier viser, at jo mindre elever ved om DDR, desto større er sandsynligheden for at de har et positivt forestilling om den.”
Idé:
RIV MUREN NED I MINECRAFT EARTH
30 år efter murens fald gik vi sammen med Berlins DDR museum for at lade en ny generation vælte muren — nu i Augmented Reality.
Vi byggede tre ikoniske strækninger af muren i Minecraft Earth — A.R. efterfølgeren til det populære spil. Her kunne spillere opleve muren i 1:1 skala i Augmented Reality. Og for at gamifye oplevelsen kunne de endda være med til at vælte muren med den ikoniske hakke der hører til den højtelskede spilverden.
UNDERHOLDNING MØDER UDDANNELSE
Sammen med DDR museet skabte vi en udstilling et omfattede læringsmateriale rettet mod 6-9 klasser. Spiloplevelsen blev brugt til at skabe interesse for det historiske emne, og herfra dykke ned i et immersive undervisningsforløb om grænsemurenes genkomst i vor tid.
Eksekvering:
EN FORDYBENDE AR OPLEVELSE I MINECRAFT EARTH
For at skabe en friktionsløs oplevelse, brugte vi Minecrafts egne Buildplates — en social feature der lader spillere inviterede deres venner til at oplevede deres kreationer side om side. Så med et enkelt klik kunne de fremkalde en historisk korrekt model af Berlinmuren i fuld skala. På dens oprindelige placering — eller hvorend du er.
Det betød også at vi måtte bygge på præcis samme præmisser som enhver teenager i spillet: Ved at mine materialerne i den parallelle verden. Fordi at gøre muren historisk og arkitektonisk korrekt måtte vi bruge over 300 timer for at finde de eksakte byggesten.
EN SÆRUDSTILLING I BERLINS DDR MUSEUM
Museet er kåret som en af Europas mest interaktive, og perfekt positioneret til at bringe deres historiske ekspertise ind i en augmenteret tidsalder.
ET INTERAKTIVT UNDERVISNINGSFORLØB
I samspil med interaktive læringseksperter udviklede vi et fem modulers undervisningsmateriale.
Det indeholdt et fuldt pensum, gruppeøvelser og diskussionsoplæg til at udvikle kritisk refleksion og historisk empati i elever fra 6-9 klasse.
Resultater:
Projektet blev dækket over 200 gange i pressen i verdensomspændende publikationer fra Forbes over rejsebalde til nichemedier om undervisningsteknologi. Projektet blev også både delt og fremhævet af både den tyske ambassade og UNESCO:
“Tear Down This Wall passer perfekt til Unesco’s værdier: Uddannelse, Kultur og Kommunikation mellem lande. Derfor støtter vi det og deler det på vores platforme”.
Anna Enemark, Generalsekretær, Unesco
Men endnu vigtigere: Vores buildplates og undervisningsmateriale blev brugt af ungdommen til at vælte muren — og sørge for at en ny aldrig vil tage den plads.
PDF Filer
Vinder 2021
CCA 2021