Kunde
Synoptik
Beskrivelse
Brief
6 ud af 10 danskere ved ikke om de går rundt med synsproblemer i større eller mindre omfang. På den baggrund ønskede Synoptik at tilbyde en løsning som kunne give mulige kunder en indikation af om de havde behov for at få fortaget en synsprøve eller ej. Målet var i sidste ende at styrke kendskabet til at Synoptik som den eneste på markedet tilbyder en gratis certificeret synsprøve og samtidig drive flere kunder til synsprøven i butikkerne.
Dette giver rigtig rigtig god mening fordi statistik viser at mere end 80% af de kunder der får udført en certificeret synsprøve af Synoptiks optikere ender med at blive kunder i butikken.
Dette er enhver markedsførers drøm om en salgstragt.
Indsigt
Hvis man kan stille relevante værktøjer til rådighed for befolkningen der har en høj grad af personlig relevans, så tror vi på at folk vil involvere sig i dem.
Ligesom online beregnere er blevet populære indenfor den finansielle sektor, fordi brugerne ønsker at være ”bedre klædt på” når de møder deres rådgiver, så ser vi også indenfor sundhedssektoren at folk i stigende grad søger information omkring deres helbred online inden de besøger lægen.
Løsning
Udover en traditionel TV og displaymedie-kampagne udviklede vi i tæt samarbejde med optikere fra Synoptik en helt ny online synstest, som er en web applikation hvor man kan få testet sit syn, indenfor grundlæggende områder som f.eks om man er nærsynet/langsynet, hvilket øje der er det styrende øje og hvor godt ens syn er sammenlignet med gennemsnittet.
Til sidst præsenteres resultaterne, og man opfordres til at dele applikationen via Facebook, samt til at bestille tid til en fuld certificeret synsprøve i ens lokale Synoptik
Resultater
Sitet har siden launch opnået over 140.000 besøg – heraf mere end 115.000 unikke besøgende, som i gennemsnit brugte over 6 minutter på sitet. Mere end 85.000 har gennemført hele synstjekket.
Kun ca. 1/3 af de besøgende er kommet fra paid media.
d.v.s ca. 2/3 af besøgene er kommet fra earned og owned media.
I kampagneperioden hvor sitet blev markedsført via facebook ads trak vi i gennemsnit 1000 brugere til synstjek dagligt. Ud af disse er ca. 3% interesseret (30), og igen 25% af disse gennemførte en tidsbestilling til en fysisk certificeret synsprøve (7-8).
Med godt 50% konvertering ender vi på ca. 4 kunder dagligt udfra en daglig mediaspending på kr. 1.000,- (facebook ads).
Øvrigt
Synoptik Synstjek vandt en GrandVision Innovation Fair pris blandt 42 andre optikerkæder
(læs evt. mere på Grandvision.com)
Synoptiks søsterselskaber i Sverige og Finland har efterfølgende versioneret App’en
Svensk version: http://www.synoptik.se/syntest/
Finsk version http://www.nissen.fi/nakotesti/
Synoptiks søsterselskab i Chile har også givet Go for en spansk version, ligesom både Holland og England planlægger versioneringer.
Vinder 2012
CCA 2012