Kunde
Kræftens Bekæmpelse
Bureau
Robert/Boisen & Like-minded
Produktionsselskab
Gobsmack Productions
Krediteringer
Beskrivelse
KAMPAGNE: Syn dig selv
KATEGORI: Film 61+
PROBLEM:
Når man er fyldt 50, får man tilsendt en hjemmetest for tarmkræft en gang hvert andet år. Desværre er det kun 60% af alle inviterede, der tager imod tilbuddet. Og særligt mændene hænger i bremsen. De føler sig ikke gamle nok til den slags helbredsproblemer, de er ikke så gode til at tale med hinanden om emnet, og de har alle mulige fordomme om ,hvordan en afføringstest foregår. Skal man skide i en kop? Er der noget, der skal op bagi? De lægger invitationen fra sig, og glemmer alt om den.
LØSNING:
Vi er vant til, at ting skal vedligeholdes for at holde længe. For eksempel tager de fleste i målgruppen deres bil til syn en gang hvert andet år. Lige så hyppigt som man skal screenes for tarmkræft. Det var en sjov sammenhæng som blev til kampagnen “Syn dig selv”, hvor vi sammenligner målgruppen med deres biler, for at minde dem om, at de ligesom deres køretøjer, skal til syn en gang hvert andet år, for at holde sig kørende længst muligt.
I kampagnefilmen låner vi fra automekanikeruniverset, og med en god portion værkstedshumor tager mekanikeren og hans lærling, spillet af målgruppefavoritterne Bjarne Henriksen og Tomas Villum, os igennem hjemmetesten step by step. Afføring bliver til motorolie, endetarm bliver til udstødningsrør, og det hele bliver lidt lettere at forholde sig til, hvis man er en ældre model fra 1975 eller før.
RESULTATER:
- 81% af målgruppen kunne godt lide filmen
- 59% vil overveje at tage en afføringsprøve efter kampagnen
- Engagement-rate 200% over benchmark
- Målgruppen brugte i gennemsnit 59 sek helt frivilligt med kampagnen
Shortliste
CCA 2025