Kunde
Patent- og Varemærkestyrelsen
Bureau
Advice A/S
Krediteringer
Beskrivelse
Hvorfor er kampagnen relevant i kategorien Craft, Art Direction?
Hvordan gør man verdens kedeligste værktøj appellerende? Danmarks Bedste Spreadsheet er designet, tegnet og bygget på Google Spreadsheets' præmisser. Kunsten var at kamuflere os i udtryk blandt de spreadsheets med kopivarer, som målgruppen allerede bruger for ikke at give vores identitet væk med det samme – samtidig med at fastholde de unge med interaktive art-boards og 3D-modeller.
Casebeskrivelse:
Hvordan fortæller man danske unge, at kopivarer ofte er forbundet med organiseret kriminalitet og sundhedsrisici uden at kede dem ihjel? Patent- og Varemærkestyrelsen lancerede Danmarks Bedste Spreadsheet og fangede de unge i købssituationen. For meget af de unges ulovlige handel sker gennem Google Spreadsheets, der fungerer som kataloger over forfalskede varer med links til ulovlige webshops. I stedet ledte vores spreadsheet direkte til de barske konsekvenser ved køb af kopivarer.
Danmarks Bedste Spreadsheet blev spredt på Twitch, Reddit og Google Ads – platforme, hvor målgruppen allerede deler og diskuterer kopivarer. 80 % af kernemålgruppen engagerede sig, og hver besøgende klikkede i gennemsnit 16 gange rundt i spreadsheetet.
Shortliste
CCA 2025