Krediteringer
Beskrivelse
Baggrund
Røgfri Fremtid har arbejdet for ikke at give tobakken videre til den næste generation siden 2017. Emnet havde 64 presseklip i 2016 og over 1.000 i 2019, hvor adskillige lovforslag anbefalet af Røgfri Fremtid blev vedtaget. Det går fremad, men målet om at få en røgfri generation i 2030 er langt fra nået. Opgaven i 2021 var derfor at skabe en ny brændende platform – både for massekommunikationen og lobbyindsatsen. Vi skulle vise, at der stadig er meget at kæmpe for.
Indsigt
En international forskningspublikation samlede alverdens rygestatistik og fandt ud af, at Danmark har verdens yngste rygestart. Gennemsnittet er 16,4 år, og hver fjerde starter inden de fylder 14. Det globale gennemsnit er 19 år. Ulig alle mulige andre verdensrekorder fik den ikke bred medieomtale.
Løsning
For at gøre opmærksomme på rekorden, genoplivede Røgfri Fremtid en århundreder gammel kommunikationsform og opførte en skamstøtte: Det Rygende Barn. Hun skal konfrontere os alle sammen med vores førsteplads. Ingen ønsker, at vi skal være verdensmestre i at få børn og unge til at ryge. Og hvis skyld er det egentlig? Skylden kan ikke placeres, så det kan skamstøtten heller ikke. Den kommer derfor til at stå på prominente placeringer rundt omkring i Danmark, indtil vi ikke er verdensmestre længere.
Sådan blev en førsteplads, som ingen vil modtage, til en førsteplads, som vi alle sammen må tage ansvar for.
Ud over statuen består kampagnen af en kampagnefilm, en hjemmeside som er skabt til undervisning med materiale om førstepladsen og hvad vi som nation kan gøre, social posts, events (lanceringsevents ved hver ny placering statuen ankommer til samt løbende skolebesøg, debatter mv.) og en fortløbende PR-indsats.
• Et stort lanceringsevent på Danmarks første røgfri gymnasium fik pressedækning i i form af reportage fra dagen af TV2 Fyn, radio og skrevne medier.
• Statuen fortsætter sin rejse rundt i Danmark, indtil vi ikke er verdensmestre længere. Kommende besøg er planlagt til hhv. Silkeborg, Holstebro og Assens kommune, Tinderbox Festival og et kommende stort event af Salling Group.
• Historien om skamstøtten får lokal pressedækning hver gang den skifter placering (Den fortsætter sin rejse rundt i Danmark, indtil vi ikke er verdensmestre længere).
• Alene en placering af skamstøtten som den i Rødovre Centrum er et sted med +9 mio. besøg årligt.
• 94 af landets 98 kommuner er partnere i kampagnen. (Mere end 279 partnere i alt, fx COOP og Dansk Erhverv)
• Filmen er pt. set +3 millioner gange, og har i skrivende stund +32.000 engagements
Shortliste
CCA 2022