Krediteringer
Beskrivelse
Hvert år starter mere end 3000 unge deres arbejdsliv hos McDonald’s. Desværre oplever mange af dem, at der bliver set ned på deres arbejde, på trods af at et arbejde hos McDonald’s både kræver og giver mere, end mange tror.
For at ændre danskernes holdning til, hvad et job hos McDonald’s er, forvandlede vi medarbejdernes egne historier til deres helt egen serie. Serien bestod af 6 episoder branded content, som blev skrevet på baggrund af interviews med unge medarbejdere, der var med til at skabe en fortælling om alle de emner, der fylder i et ungt liv, på både godt og ondt. Sådan kunne både nuværende og kommende medarbejdere spejle sig i serien og samtidig bruge den til at forklare over for venner og familie, hvad det egentlig vil sige at arbejde hos McDonald’s.
For at nå målgruppen integrerede vi influencere fra begyndelsen af manuskript udviklingen. Hovedrollen blev spillet af skuespiller og influencer Anna Munch, som målgruppen er vokset op med i DRs eftermiddagsserie "Klassen". Titelmusikken blev lavet i samarbejde med Universal Music og Salomon Stampe, som også spillede med i serien. Salomon Stampe er også kendt fra "Klassen", og da vi satte de to skuespillere sammen, skabte det en uset kulturel relevans i målgruppen. Både Anna og Salomon skabte derudover selv indhold til hhv. Instagram, TikTok og Youtube. Indholdet bestod både af behind-the-scenes film fra musikstudiet, optagelser på restauranterne og private refleksioner over, hvad et job hos McDonald’s egentlig er. Både Salomon og Anna er nogle af de største danske TikTokere i målgruppen.
Hvilket kunne ses i resultaterne. Serien blev set i over 41.724 timer på 3 uger svarende til 4,8 års streaming. Kampagnen havde 1500% højere click through rate end andre McDonald’s kampagner. Hvilket gav serien 1.195.186 visninger på 3 uger og influencer content performede 10x højere end influencernes normale indhold. Og vigtigst af alt, så blev KPI'en "Jeg har fået et mere positivt syn på McDonald's som arbejdsplads på det sidste" øget med 42% og "jeg ser McDonald's som en god arbejdsgiver" med 8%.
Shortliste
CCA 2024