Kunde
Radio4
Bureau
& Co. / NoA
Krediteringer
Beskrivelse
PROBLEM
Radio4 kom til verden i et mediepolitisk stormvejr om den plads på FM4-båndet, hvor 24syv hidtil havde haft hjemme. Derfor var der lige fra starten langt flere, som havde en mening om Radio4’s indhold, end der var folk, som rent faktisk havde prøvet at lytte til kanalen.
Ud over dem, der ikke kunne lide radioen af princip, var Radio4 udfordrede på kendskab i den brede befolkning. Det var altså ikke bare aktive fravalg, men et liv i ukendt ubemærkethed, der truede kanalen, som kun havde tre år tilbage til at indfri sine lyttermål.
LØSNING
Så hvordan får man flere lyttere til en radio, hvis profil er at udfordre de fastlåste positioner i medierne, når både lyttere og ikke mindst de andre mediers fastlåste holdninger og fordomme om radioen selv, er problemet?
Der blev tonet rent flag med kampagnen ”Lyttere søges”. Og på grund af det lave kendskab – og for at få omtale – trådte kampagnen indledningsvis af på andre medier.
EKSEKVERING
Inden den brede kampagne gik i gang, indrykkede Radio4 på samme dag helsidesannoncer i samtlige større danske dagblade.
Disse annoncer var med til at skabe opmærksomhed og få mediefolk til tasterne og til mikrofonerne.
NB: Case-videoen er med for at vise kampagnens kontekst og hvordan avisindrykningerne havde en central plads og bidrog til at sparke PR-sporet i gang. I denne kategori bedømmes udelukkende avisindrykningerne fra diverse dagblade, som er vedlagt. Disse annoncer er indrykket på samme dag i de større danske dagblade - som et selvstændigt led i kampagnen inden den brede kampagne gik i gang.
Shortliste
CCA 2024