Krediteringer
Beskrivelse
For første gang i sin snart 100-årige historie har DR fået udviklet sin egen lydidentitet. Den nye lyd skal gå på tværs af kanaler og platforme og være med til at styrke sammenhængskraften midt i en omfattende digital transformation.
Ikke siden “Drømte Mig En Drøm” blev introduceret som pausesignal i 1931 har Danmarks Radio haft en lyd til at repræsentere det fælles brand. Men den er kommet nu i form af “Lyden af DR”, som er blevet udviklet af Unmute i tæt samarbejde med DR Design.
Den nye lyd er bundet sammen af et flerdimensionelt lyddesign, bygget op om to centrale toner, og tager udgangspunkt i både DR’s historie og visioner for fremtiden. Nøglesætningen “Lyden af DR som du aldrig før har hørt men altid har kendt” bygger på DR’s unikke position i dansk musikhistorie som formidler af ‘den danske tone’ både på TV, i radioen, på livescenen - og nu også som streamingtjeneste i digitale universer, hvor konkurrenterne pludselig hedder Netflix, HBO og Disney.
Udrulningen af den nye lyd er allerede i fuld gang på tværs af DR - lige fra on-air musik i flow til UX-lyde i apps. Målet er, at lyd og musik skal tilpasses de enkelte kanaler og platforme, således at deres identitet bevares samtidig med at DR-brandet altid skinner igennem som afsender.
Vinder 2022
CCA 2022