Kunde
Røgfri Fremtid / Kræftens Bekæmpelse
Produktionsselskab
Hydralab
Supersonic
Krediteringer
Beskrivelse
Briefen var at få 18-24årige til at reflektere over egen og andres rygeadfærd, da tal fra rapporten §RØG viste, at mens det kun er 3,5 % af de 15-17 årige, der ryger dagligt, stiger andelen til 9,4 % for de 18-24 årige. Der er altså tale om mere end en fordobling for denne aldersgruppe.
Men sagen er, at de 18-24årige ikke mangler viden om rygning. Dette understreges i rapporten “Jeg betragter ikke mig selv som ryger, selvom jeg jo er det”, som kortlægger de unges forhold til rygning. Heri sætter de 18-24-årige rygere selv ord på denne diskrepans mellem viden og ageren.
Så kan de unge ikke høre, hvad de selv siger? De ved præcis, hvor farligt og dumt det er, men de agerer ikke på den viden, som de har fået af tidligere generationer af tobaksbrugere.
Derfor skabte vi en kampagne, som fik de unge til at høre sig selv tale om rygning. Vi skabte en film baseret på 12 fokusgruppeinterviews med grupper af 18-24årige, som vi så plukkede sætninger fra og derefter lagde et animationslag henover.
Og det virkede. De unge lyttede. Og de voksne lyttede. Og medierne lyttede. Kampagnefilmen blev en af Røgfri Fremtids mest engagerende kampagnefilm med i alt 12.821 kommentarer, delinger og likes alene på Facebook. 59 % af alle kommentarer kommer udelukkende fra organiske visninger. 75 % af de unge synes godt/meget godt om kampagnefilmen.
En afledt effekt af kampagnen var besøgende på Røgfri Fremtids website som i kampagneperioden generede 3984 besøgende med en gennemsnitlig besøgstid på hele 5:59 minutter.
Pressen var også særligt interesserede og kampagnen generede total 148 hits på alt fra lokalomtale af regionale tal for rygeprævalens blandt unge til længere interviews med Røgfri Fremtid hos både DR og TV2 Nyhederne, Lorry, News, P1, Politiken, Berlingske mf.
Shortliste
CCA 2023