Krediteringer
Beskrivelse
Hver dag får 15 danskere hjertestop uden for hospital, og selvom vi er dygtige til at træde til med førstehjælp, kan overlevelsesraten øges, hvis vi bliver endnu bedre til at passe på hinanden. Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden er derfor gået sammen om initiativet Hjertesikker Zone.
I en Hjertesikker Zone er du aldrig langt fra hjertelungeredning eller en hjertestarter. Zonerne kan oprettes af hvem som helst, hvor som helst – i alt fra vejlaug til volleyballforeninger og virkelig store virksomheder – bare kravene er opfyldt. Målgruppen er bred, for vi kan alle sammen tage ansvar for etablere en Hjertesikker Zone.
Men hvad der er alles ansvar kan hurtigt blive ingens ansvar, og så sker der pludselig ingenting. Derfor måtte vi udpege nogle bestemte, som i første omgang skal tage initiativet. Vi trak lod og det blev Peter. Peter som tilfældigvis også er det mest brugte navn i Danmark. Peter blev kampagnens omdrejningspunkt og kampagnefilmen blev, udover en introduktion til hjertesikker Zone også et opråb til Peter. Til at hjælpe os med at få engageret danskerne, fik vi hjælp af en række kendte Peter’ere; Gantzler, Schrøder, Gade, Aalbæk, Ingemann og Birch. Alle optrådte de i kampagnefilmen sammen med Peter’ere fra fitnesscenteret, badmintonklubben, naboen, lægen og byggepladsen, og brugte deres sociale kanaler til at invitere flere Peter’ere til at være med til at starte Hjertesikre Zoner. Kampagnen bestod udover kampagnefilmen af tre mindre film som fungerede som retargeting, remindere til Peter’ere om at komme i gang så vi sammen kan dække Danmark med Hjertesikre Zoner og sikre, at flere overlever hjertestop udenfor hospitalet.
Shortliste
CCA 2023