Kunde
TV 2 Danmark
Bureau
TV 2 Creative
Krediteringer
Beskrivelse
I foråret 2022 satte TV 2 fokus på klimaforandringer under initiativet "Vores jord - Vores ansvar" og lancerede en række programmer, hvor der sammen med forskere og iværksættere blev sat fokus på innovative løsninger, der kan føre til en mere bæredygtig fremtid.
Men klimaforandringer kan føles ubegribelige for mange, så hvis vi skulle lykkes med at få danskerne engageret, var det nødvendigt at gøre konsekvenserne forståelige og konkrete. Vi vidste, at danskerne er mest bekymrede for de nære konsekvenser ved klimaforandringerne, som fx vandstigninger, der vil ske med en større hyppighed i de kommende år. Og det blev vores kreative afsæt til kampagnen.
Vi vendte os mod den klassiske Københavnerbænk, der har været fast inventar i bybilledet i mere end 100 år. Ved at hæve højden på bænken med 85 cm, var den pludselig et tydeligt symbol på de potentielle vandstigninger FN forudser i deres klimarapport, hvis den globale opvarmning fortsætter. Vi placerede 15 fysiske bænke på centrale lokationer i København, Århus og Odense og fulgte op med en integreret kampagne, stærke ambassadørsamarbejder og et stort PR-push.
TV 2 formåede at engagere danskerne og skabe en national samtale om klimaforandringer med en kampagne, der trak overskrifter i samtlige store danske nyhedsmedier og lokalaviser. Historien fik desuden omtale i udenlandske nyhedsmedier som AFP og Al Jazeera, og features i alt fra livsstilsmagasinet Monocle, fashionmagasinet SLEEK, det franske teenagemagasin OKAPI til Indiens største rejsemagasin, Outlook Traveler.
På sociale medier blev kampagnen spredt af tusindvis af danskere, der postede billeder af bænken, og dernæst kom en række prominente politikere på banen, der brugte bænken som talerør. Fra Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp, til Canadas tidligere miljøminister, Catherine McKenna. Ja, selv TV 2’s største konkurrent, DR, lavede en halv times program i bedste sendetid med den høje bænk som omdrejningspunkt i ‘Signe Molde på udebane – Der er ingen klimakrise!’. Og sidst men ikke mindst har Københavns Kommune besluttet, at bænkene må blive stående i bybilledet på ubestemt tid.
I 2023 har FN efterspurgt, om de må udstille Københavnerbænken til den internationale klimakonference ‘UN-Water’ d. 21.-23. marts i New York, hvorefter det er planen, at bænken skal udstilles i FN-bygningen. Der arbejdes i skrivende stund på at finde en klimaansvarlig måde at tranportere bænken til New York på.
Kampagnen opnåede et reach på 370 mio. i earned media omtale. Desuden svarer 35% af danskerne, at kampagnen har fået dem til at tale om klimaforandringerne med andre, og næsten halvdelen af danskerne har fået en mere positiv opfattelse af TV 2. Derudover svarer danskerne, at TV 2 er det mediebrand i Danmark, der har det største fokus på klimaforandringerne.
Men vigtigst af alt har kampagnen været medvirkende til, at 8 ud af 10 danskere i målgruppen er enige i, at vi alle har et ansvar for at gøre noget ved klimaforandringerne, hvilket er forudsætningen for, at vi for alvor kan ændre kursen mod en mere bæredygtig fremtid.
Vinder 2023
CCA 2023