Kunde
TV 2 Danmark
Bureau
TV 2 Creative
Krediteringer
Beskrivelse
I foråret 2022 satte TV 2 fokus på klimaforandringerne og lancerede en række programmer, hvor der sammen med forskere og iværksættere blev sat fokus på innovative løsninger, der kan føre til en mere bæredygtig fremtid.
Men klimaforandringer kan føles ubegribelige for mange, så hvis vi skulle lykkes med at få danskerne engageret, var det nødvendigt at gøre konsekvenserne forståelige og konkrete. Vi vidste, at danskerne er mest bekymrede for de nære konsekvenser ved klimaforandringerne, som fx vandstigninger, der vil ske med en større hyppighed i de kommende år. Og det blev vores kreative afsæt til kampagnen.
Vi vendte os mod den klassiske Københavnerbænk, der har været fast inventar i bybilledet i mere end 100 år. Ved at hæve højden på bænken med 85 cm, var den pludselig et tydeligt symbol på de potentielle vandstigninger FN forudser i deres klimarapport, hvis den globale opvarmning fortsætter. Vi placerede 15 fysiske bænke på centrale lokationer i København, Århus og Odense.
Vi lod en række prominente influencers kickstarte kampagnen på deres egne platforme, hvor de postede billeder af dem selv sidde på de forhøjede bybænke. Strategien var at lade influencerne italesætte initiativet og kampagnens budskab – men uden at nævne TV 2 som afsender. Det skabte straks nysgerrighed blandt målgruppen, hvis sociale medier hurtigt blev fyldt med kendte ansigter siddende på de iøjnefaldende bænke. Medierne begyndte at gribe historien og mange danskere fulgte trop ved at dele billeder af dem selv på bænkene. Efter en uge fulgte vi op med en integreret kampagne bestående af TVC, landsdækkende outdoor, printannoncer, SoMe og PR. Alle elementer ligeledes båret af vores influencers, men hvor TV 2 tog tydeligt ejerskab på kampagnen.
Valget af influencers afspejlede kampagnens brede målgruppe, og der var derfor både repræsentanter fra populærkulturen og finkulturen. Erhvervsfolk og artister. Unge og ældre. Fælles for dem var, at de alle kunne stå inden for kampagnens budskab, og mente at det var en vigtig sag.
Med hjælp fra vores influencers formåede vi at engagere danskerne og skabe en national samtale om klimaforandringer med en kampagne, der gik viralt i både ind- og udland, som opnåede et reach på 370 mio. 35% af danskerne svarer, at kampagnen har fået dem til at tale om klimaforandringerne med andre, og næsten halvdelen af danskerne har fået en mere positiv opfattelse af TV 2. Derudover svarer danskerne, at TV 2 er det mediebrand i Danmark, der har det største fokus på klimaforandringerne.
Men vigtigst af alt har kampagnen været medvirkende til, at 8 ud af 10 danskere i målgruppen er enige i, at vi alle har et ansvar for at gøre noget ved klimaforandringerne, hvilket er forudsætningen for, at vi for alvor kan ændre kursen mod en mere bæredygtig fremtid.
Shortliste
CCA 2023