Kunde
TV 2 / Kræftens Bekæmpelse
Beskrivelse
Præmis
Knæk Cancer er på kort tid blevet en etableret indsamlingsevent og folkesag i danskernes bevidsthed!
Hovedfokus i show-/ og kampagne-brief for Knæk Cancer 2015 var at understøtte og vise danskernes engagement i den gode sag. Med det for øje, skabte vi ’Del Håbet – verdens længste blomsterstafet’
Formål
Med ’Del Håbet’ ville vi fysisk ud af skærmen, vi ville vende kameraet mod danskerne og vi ville give et værktøj der uden brugsanvisning kunne slippe danskernes kreativitet løs.
Som medie-hus, var det vigtigt for TV 2, at kampagnen kunne integrere og favne alle platforme og skabe autentisk indhold til såvel flade og net.
Og i den gode sags tjeneste var det naturligt for os, at indarbejde en indsamlingsmotor i kampagnen.
Ide
10 Knæk Cancer-GPS-stafetter blev sendt afsted fra TV 2s 8 regionale stationer samt fra GO’morgen Danmark og prime time-programmet ”Riget Live”. De 10 program/kanal-brandede stafetter rejste nu autonomt rundt i landet – fra hånd til hånd, fra dansker til dansker.
Hver gang en blomst blev delt, tog modtager og giver et ’twofie’ med den Knæk Cancer-formede stafet – billedet blev registreret på vores digitale Danmarks-kort, hvor alle kunne følge med i stafetternes spændende rejse. For hver overlevering donerede vores sponsor 15 kr. til sagen.
Om lørdagen rejste danskerne fra hele landet for at aflevere stafetterne live under det store Knæk Cancer show. For hver blomst der kom hjem, donerede vores sponsor 10.000 kr. til Knæk Cancer
Resultat
Ved at slippe kampagnen løs hos danskerne skabte vi oplevelser steder i landet hvor man eller aldrig møder TV 2. Vi skabte autentiske og helt fantastiske historier. Historier der blev en redaktionel motor gennem hele ugen hos både hovedkanalsprogrammer som eks. GO’morgen/aften Danmark, regionerne samt i det store Indsamlingsshow.
# Stafetterne rejste hvad der svare til afstanden mellem London og Beijing
# Indsamlede 250.000 kr. til Knæk Cancer
# Skabte positive oplevelser hos de over 3.000 danskere, der delte en stafet
# Skabte positive oplevelser, hos de mange danskere der fulgte med i TV, på web og på Sociale medier
# Understøttede en event, der indsamlede 153 mill. kroner
Shortliste
CCA 2015