Kunde
IKEA Danmark A/S
Bureau
Marketsquare A/S
Krediteringer
Beskrivelse
IKEA var ikke til at komme uden om sommeren 2023. Op til åbningen af IKEA København, indrettede møbelhuset nemlig alle tilgængelige kvadratmeter rundt omkring i byen.
Alle kampagne-elementerne var bogstaveligt talt 1:1. IKEA indrettede alt fra skabe og skuffer til hele rum i 1:1 størrelse rundt omkring i København. Kampagnen fik bevist, at med hjælp fra IKEA kunne man udnytte selv de mindste rum. I København er selv 0,01 kvadratmeter relevant, da københavnerne bor på markant færre kvadratmeter end resten af landet.
Kampagnen havde stort set ikke to ens elementer, fordi hvert medie var opmålt og indrettet i den størrelse, som det var. Skuffer i tabloid-bredde blev fyldt op. Skabe i Abribuser samt Metro-display havde hver deres specifikke antal kvadratmeter, der skulle fyldes ud. Containere samt events poppede op i byen, alle sammen med et specifikt antal kvadratmeter der var blevet til en ventesal, et hyggerum, et køkken, en stue osv.
Indretningen af de mange arealer blev derfor linket mellem det enorme møbelhus, der var flyttet ind i centrum – og den almindelige københavner.
Shortliste
CCA 2024