Kunde
Hus Forbi
Bureau
Advice A/S
Krediteringer
Beskrivelse
Mens det mest af Danmark sad hjemme i deres varme stuer og håbede på en hvid jul i lockdown, stod de hjemløse overfor en håbløs situation. Covid-19-restriktioner betød, at varmestuer og herberger var nødsaget til enten at lukke eller kraftigt nedskære antallet af sovepladser. Og alle sociale julearrangementer for hjemløse var så godt som aflyst.
Hus Forbi ønskede at sætte fokus på denne svære situation og vise, hvordan julen i år ville se ud for mange af Danmarks hjemløse med lukkede herberger og varmestuer. Derfor lancerede vi en række utraditionelle snekugler, hvor det klassiske julemotiv var skiftet ud med hjemløse Hus Forbi-sælgere i sneen. Snekuglerne blev skabt ved at 3D-scanne og printe små kopier af tre hjemløse. Efterfølgende blev de sendt ud til relevante influencere og politikere, sammen med de tre personlige beretninger om vinterens udfordringer som hjemløs.
Med 4.900.500 kr. i earned media, et reach på 7.400.000 og 1970% ROI taler resultaterne for sig selv. Snekuglerne blev både delt i medierne og af flere kendte danskere og politikere - blandt andet Socialministeren Astrid Krag, der efterfølgende inviterede Hus Forbi til et møde for at finde en løsning. Dette resulterede i, at et enigt folketing kort efter kunne afsætte 5 mio kr. til ekstra nødovernatninger. Derudover blev forsamlingsforbuddet helt exceptionelt løftet fra 10 til 50 personer under julen for hjemløse og udsatte. Så alle hjemløse i sidste ende kunne få en varm seng og et sted at holde juleaften i denne svære tid.
Shortliste
CCA 2021