Krediteringer
Beskrivelse
Problem
Kræftens Bekæmpelse var udfordrede på danskernes opmærksomhed på de tre solråd; Skygge, Solhat og Solcreme, som har til formål at hjælpe danskerne til bedre adfærd i solen. Risikoen for at udvikle modermærkekræft stiger nemlig med antallet af solskoldninger og mængden af uv-stråling. Og 9 ud af 10 tilfælde af modermærkekræft forebygges, hvis vi tænker os om, når vi er i solen. Det er tilmed ekstra vigtigt at passe godt på familiens yngste, fordi celledelingen i overhudens pigmentceller er størst tidligt i livet, når hudens overflade vokser. Med andre ord; hvordan får vi danskernes opmærksomhed på et emne med lav interesse?
Løsning
Feriesangen!
Hvert år, når skoleåret går på held, har de danske skoler én tradition tilfælles. De synger “Feriesangen”. En sang fyldt med godt humør, et catchy omkvæd og masser af nostalgi. Og ikke mindst: sol og sommerferie. Kan vi blive en del af denne kulturelle institution vil vi år efter år, kunne genaktivere solrådene. Vi ville high-jacke ferie-sangen i solbeskyttelsens tegn. Missionen er at danske skolebørn har sunget solrådene inden sommerferien starter. Og herigennem selvfølgelig også nå lærere og forældre, som hhv. skal facilitere og lytte, øve mv. Først og fremmest skulle vi have rettighedshavernes tilladelse og opbakning til denne mission. De var heldigvis rigtig glade for ideen, så med dem i ryggen fik vi skrevet og tilføjet et ekstra vers til Feriesangen som vi kender den. Hernæst skulle vi afsøge hvordan vi bedst kunne nå folkeskolerne med vores mission.
Elementer
Hvert år udøves Feriesangen på forskellig vis afhængig af hver skoles tradition. Nogle printer teksten ud, nogle formidler teksten på storskærm, nogle spiller musikken til. Vi ville skabe materialer til enhver tænkelig situation, så det blev så nemt som muligt for skolerne at være med. Derfor udviklede vi følgende elementer: en tekst i A4-format, både i sort/hvid og farve. En PDF med teksten til storskærm. En film med den fulde tekst i karaoke-version. En film alene med det nye vers.
Alle disse elementer skulle vi nå danskerne og særligt de danske folkeskoler med.
Kræftens Bekæmpelse samt Solkampagnens sociale kanaler Facebook og Instagram og YouTube blev sat i spil og målrettede de to film; verset og karaoke mod særligt lærere og forældre, med henvisning og opfordring til at besøge kampagnesitet, hvor samtlige elementer til Feriesangen kan downloades.
Gennem Kræftens Bekæmpelses nyhedsbrev til skoler blev lærere ligeledes gjort opmærksom på missionen og det sammen blev Kræftens Bekæmpelses frivillige, som blev opfordret til at dele missionen med de lokale skoler.
På TikTok blev udviklet særligt indhold, som brugte musikken til det nye vers. Dette skulle hjælpe til at opbygge hype og kendskab på det nye vers.
Endvidere fortalte data os at mange, særligt i sidste uge op til sidste skoledag, googler Feriesangen. Det skulle vi selvfølgelig udnytte, hvorfor også Google ads blev søsat.
Resultater
Det nye vers til Feriesangen var et hit! Antallet af besøgende på kampagnesitet steg i kampagneperioden (juni 2022) med 175 % sammenlignet med samme periode året inden (2022: 28.552 vs. 2021: 10.406). Også antallet af materialer downloadet var over al forventning. Danmark har total 1.070 folkeskoler og ca. 51.000 folkeskolelærere. På kampagnesitet blev sangteksten hentet 2.928 gange. Noderne blev hentet 432 gange og præsentationen 360 gange. I alt 3.730 downloads af kampagneelementer. Og i samme ombæring fik vi leveret Kræftens Bekæmpelses solråd; Skygge, Solhat og Solcreme til alle som blev mødt af et eller flere elementer i kampagnen.
PDF Filer
Shortliste
CCA 2023