Kunde
Waoo
Bureau
Uncle Grey
Beskrivelse
Som en del af en repositionering af internetudbyderen Waoo lancerede vi en kampagne med det formål, at lade folk opnå det fulde potentiale af internettet. Vores brief var at aktivere denne platform med et initiativ, der beviste at en internetudbyder rent faktisk kan bidrage med noget mere end blot internetservice, men også med hvordan der influerer verden.
Med 2,5 milliarder tera bytes af browsing data genereret dagligt er der et kæmpe potentiale i at vende denne enorme mængde til noget positivt. Men hvordan får man opmærksomheden fra en målgruppe, der kun gider at se på nuttede dyrefilm?
I stedet for den klassiske reklame, der præger kategorien, besluttede vi os for at lave et værktøj, der etablerer et vedvarende forhold med forbrugeren: Donate Your Data - Et browser plug-in, der opsamler brugerens browser data og lader forbrugeren bestemme hvem, der skal gavne af den værdifulde information. Så kan de se alle de nuttede dyrefilm de har lyst til – samtidig med de gør noget godt.
Store datavirksomheder monitorerer i forvejen folks adfærd på nettet for at sælge den til medieselskaber til stor profit. Med denne løsning lader vi forbrugeren opnå fuld kontrol over sit eget datafodspor og derefter donere det til en NGO af eget valg.
Browser plug-in’et er designet så brugeren hele tiden har et overblik over hvor meget data brugeren har generet. En organisk form, beståend af små partikler, der hver især udgår 100 kB browsing data, samler sig alt efter brugerens online aktivitet. På denne måde får forbrugeren indsigt deres eget data fodspor og det enorme potentiale det udgør.
I de første dage efter lanceringen af Donate Your Data opåede vi omtale i 66 lande and på 11 millioner social tidslinjer. Imponerende 10% af dem, der så vores lanceringsfilm er i dag aktive data donaters. Ind til videre har Donate Your Data indsamlet 164.705 unikke cookies. 26,5% af dem kan blive omsat til donationer. Det smukke ved projektet er dog, at disse tal vokser dagligt, kB efter kB – og at alt overskud går 100% til velgørenhed.
Shortliste
CCA 2017