Kunde
SF
Bureau
Uncle Grey
Beskrivelse
Med det amerikanske præsidentvalg i fuld sving blev Danmark gang på gang hevet ind over den politiske agenda. Med Donald Trumps politiske agenda i tankerne, og for at distancere dem selv fra dét cirkus, der foregik på den anden side af atlanten, valgte SF at engagere de 8714 US expats, der bor i Danmark (og de millioner af US expats i resten af verden) i kampen mod Trump.
Vi beklædte én af de travleste busruter i Danmark med et kækt statement: AmericansAbroadVote.org ved siden af et kæmpe portrait af Donald Trump, hvor hovedet var placeret lige akurat over de to baghjul på bussen. Specialbyggede hjulkapsler, der lignede øjne, fik ham til at fremstå som en skør mand, når bussen kørte ned ad gaden.
På AmericansAbroadVote.org kunne US expats læse om hvor og hvordan de kunne stemme fra udlandet, og på den måde selv deltage i kampen imod Donald Trump.
Med blot én busreklame opnåede bussen kæmpe stor international success:
OTS: + 5.7 billion people
Media impressions: +1 billion
Earned media value of: + €18.2 million
Article reads: +7.38M
Social reach: +100M
Social Actions: 342K
+ 3.1 million views via user generated content såsom GIFs på Reddit, Imgur og lignende.
+ 125 globale nyhedsmedier der dækkede historien.
Alt dette med 0 kr. Media spend.
Shortliste
CCA 2017