Kunde
Børns Vilkår
Bureau
Uncle Grey
Krediteringer
Beskrivelse
Hvordan når man Folketingets politikere på 24 timer – for et mediebudget på 0 DDK?
I Danmark har 75.000 børn et fravær på mere end 10%. Selvom problemet er stort, så bliver de tomme stole ofte overset. Målet var derfor at lave en aktivering, der satte det bekymrende høje fravær på den politiske dagsorden og aktivere og engagere de politikere, der lovgiver på området.
I forbindelse med Folketingets Åbning lavede Børns Vilkår en aktivering på Slotspladsen foran Christiansborg. Her placerede de hundredevis af tomme stole. Hver stol repræsenterede et barn, der ikke kommer i skole.
På stolene stod der ægte citater, som fortalte grundene til børnenes fravær. Nogle bliver mobbede, andre er ensomme, syge eller har problemer derhjemme. Årsagerne varierer, men fælles for dem alle er, at der altid er en god grund – og at de har brug for hjælp fra voksne beslutningstagere.
RESULTATER:
På 24 timer nåede de tomme stole helt ind i Folketinget til den primære målgruppe, nemlig politikere og beslutningstagere. Til Folketingets Åbningsdebat blev de et væsentligt emne, da SF-formanden Pia Olsen Dyhr valgte at omskrive sin tale og adressere stolene på Slotspladsen – og hvordan det er politikernes ansvar at hjælpe de udsatte børn og unge, der hver dag kæmper med at komme i skole.
Foruden Folketinget nåede de tomme stole ud til mere end 2,7 millioner danskere. Det svarer til 65% af den danske befolkning i den sekundære målgruppe +18.
Den estimerede værdi indenfor de første 24 timer resulterede i 2.000.000 DDK, som blev opnået for mediebudget på 0 DDK.
Shortliste
CCA 2021