Kunde
Børns Vilkår
Bureau
Uncle Grey
Krediteringer
Beskrivelse
Hvordan når man 65% af alle voksne danskere for et mediebudget på 0 DKK?
Ingen lægger mærke til de børn, der har meget fravær i den danske folkeskole.
Derfor placerede Børns Vilkår de tomme stole fra klasseværelserne et opsigtsvækkende sted, hvor de ikke var til at overse.
På Slotspladsen foran Christiansborg blev politikere og forbipasserende mødt med hundredevis af tomme stole. Hver stol repræsenterede et barn, der ikke kommer i skole.
På stolene stod der ægte citater, som fortalte grundene til børnenes fravær. Nogle bliver mobbede, andre er ensomme, syge eller har problemer derhjemme. Årsagerne varierer, men fælles for dem alle er, at der altid er en god grund.
Eventen blev afholdt samme dag, som Børns Vilkår og Egmont Fonden lancerede og lavede presseindsats på rapporten ”Skolens Tomme Stole”. Rapporten konkluderede, at Danmark har 75.000 børn med et fravær på mere end 10%. Selvom problemet er stort, så bliver de tomme stole ofte overset. Målet var derfor at sætte det bekymrende høje fravær på dagsordenen – både den brede og den politiske.
RESULTATER:
På 24 timer nåede De Tomme Stole ud til mere end 2,7 millioner danskere. Det svarer til 65% af den danske befolkning i målgruppen +18.
Den estimerede værdi indenfor de første 24 timer resulterede i 2.000.000 DDK, som blev opnået for mediebudget på 0 DDK.
De tomme stole fik omtale i flere forskellige nyhedsmedier, heriblandt: DR Nyhederne (18.30), TV2 Nyhederne (18.00), TV2 News (hele dagen), Go’ Morgen Danmark, DR Ultra Nyt, Politikkens avisforside, Berlingske, P1 og P4 m.fl.
De tomme stole blev et væsentligt emne på talerstolen til Folketingets Åbningsdebat. Her valgte SF-formanden Pia Olsen Dyhr at omskrive sin tale og adressere stolene på Slotspladsen.
Shortliste
CCA 2021