Krediteringer
Beskrivelse
PROBLEM
55.000 danske fans sikrede sig billetter til EM i fodbold i Tyskland 2024, mens resten af befolkningen måtte nøjes med at følge festen hjemmefra.
LØSNING
Vi skabte en tysk-inspireret slutrundesang og bragte den tyske EM-stemning hjem til Danmark og alle de danske fans.
HVORFOR PASSER DENNE KAMPAGNE IND I CRAFT / COPYWRITING & LYD?
I anledning af Danmarks deltagelse ved fodbold EM 2024 i Tyskland, skabte Oddset en tysk-inspireret slutrundesang til de danske fans. Sangteksten spillede på humoristiske indsigter fra danskernes forhold til Tyskland og det tyske sprog. Med en dansk-tysk aka. “Dänisch” tonalitet, tappede sangen ind i fanindsigter og forenede dansk og tysk fodboldsprog. I vendinger der umiddelbart kunne lyde som tysk volapyk, gemte der sig referencer til dansk fodboldkultur: “Rot, weiss, wir sind Dänemark”, “Dakkedak Dänemark” og “Fussball dans, Dänisch Dominanz”. Lanceret med en musikvideo, radiospots og content på sociale medier, skabte “Das Ist Typisch Dänisch” brandliking og fik fans til at lege med på “das deutsches lingo”.
RESULTATER
- Nr. 1 på Spotifys Viral 50 – Danmark
- Over 1,7 mio. visninger på sociale medier
- +49 % stigning i brandeksponeringer under kampagnen
- Indtægterne var 70 % over målet
- Højeste antal spillere i 2024
Shortliste
CCA 2025