Kunde
DR/Danmarks Indsamling
Beskrivelse
Danmarks Indsamling
Lille land, stort hjerte.
I 2006 var der ikke tradition for tv-indsamlinger i Danmark. Kun når voldsomme katastrofer som tørker, tsunamier, krige eller hungersnød pludselig ramte, og verdens opmærksomhed blev fanget, blev der samlet ind på tv. Men i modsætning til mange andre lande omkring os, var der ikke årlige indsamlinger på tv i Danmark. Det ville vi gerne lave om på.
Derfor tog vi initiativ til at opbygge en tilbagevendende indsamling, som kunne samle Danmark om ’de stille katastrofer’. Efter næsten et års arbejde, møder og forhandlinger, lykkedes det at samle de 7 største humanitære organisationer og DR omkring initiativet, som vi navngav Danmarks Indsamling.
Ambitionen var at skabe en national begivenhed. En begivenhed, som ikke bare kunne samle mange penge ind, men også involvere så mange som muligt i Danmark om en fælles ekstra indsats for de allerfattigste i verden. Som kunne blive Hele Danmarks Indsamling.
Hvert års indsamling påbegyndes i april måned, hvor årets tema besluttes.
Over 200 personer er henover året involveret i at få indsamlingen til at lykkes og udvikle og producere show og tv-programmer til DR1, indhold til børn på Ramasjang og Ultra, radioindhold på P1, P3 og P4 samt indhold til alle DR’s digitale kanaler. Faktisk er Danmarks Indsamling den begivenhed, hvor DR bruger flest platforme og kanaler. Herudover igangsættes og engageres Danmark på kryds og tværs – folkeskoler, efterskoler, gymnasier, festivaller, spejdere, ældreklubber, politikere, dansk erhvervsliv, alle mulige dele af Danmark aktiveres, så det bliver Hele Danmarks Indsamling.
Hvert år udvikles markedsføring til både befolkningen og til dansk erhvervsliv, så de engagerer sig og bliver en del af indsamlingen (tv-trailers, outdoor, print, indhold til sociale medier, events etc.)
Herudover udvikles der hvert år mellem 10-15 filmappeller til show og sociale medier – både personlige og hårde historier, som optages de fattigste steder rundt om i verden samt danske appeller, der gør den fjerne virkelighed vedkommende for os.
Den første indsamling blev gennemført i 2007 og her 11 indsamlinger efter, er der opnået følgende resultater:
- Mere end 46 timers live tv og 700 timers radio.
- Tæt på 10.000 presseklip.
- 3 millioner gode gerninger gjort af flere hundredtusinder børn.
- Flere end 7.000 virksomheder har doneret penge.
- Opnået flere end 4 millioner enkeltdonationer.
- Samlet kr. 970.000.000 ind.
- Dette er faktisk verdensrekord i donation pr. indbygger!
- Danmarks Indsamling har samlet mellem 8-10 kr. ind for hver krone, der er blevet investeret.
- Flere end 7 millioner mennesker i 41 lande fordelt på 3 kontinenter er blevet hjulpet.
- Udover disse resultater er Danmarks Indsamling med til at skabe en større forståelse for 3. verdenslande-problematikker og viden om dyb fattigdom, sygdomme og sult mv., som ellers er meget fjernt for vores liv i Danmark. Flere end 50% siger, at de har fået større viden (YouGov for Danmarks Indsamling 2017). Samtidig opnår de humanitære organisationer en bred platform med Danmarks Indsamling, der skaber større engagement og villighed til at donere, når de enkeltvist samler ind.
Vinder 2017
CCA 2017