Krediteringer
Beskrivelse
EKSEKVERING / ART DIRECTION:
Filmen kombinerer ikoniske danske landskabsmalerier med fredelige scener fra det danske landskab, for at skabe en visuel og følelsesmæssig fortælling om landets skønhed og kulturarv. Blandingen af kunst og virkelighed er tænkt til at give seerne en fordybende og sanselig oplevelse, der kan skabe refleksion hos beskueren om, hvordan vi ønsker, at vores land og natur skal se ud. Filmen udfordrer os til at overveje, om det idylliske billede af Danmark stadig stemmer overens med virkeligheden, og om det kræver ændringer for at bevare det, og slutter derfor med at pørgsmålet: "Er det tid til at ændre billedet på dansk idyl, hvis vi gerne vil bevare den?"
PROBLEM:
I Danmark er klimaforandringer den største trussel mod vores landskab. For at beskytte vores land skal vi installere 16 nye vindmøller hver måned i de næste syv år! Men i 2023 blev alle planlagte vindmølleparker sat i bero, og ingen vindmøller opsat. Årsagen? Danskerne mener, at vindmøller ødelægger det smukke danske landskab.
LØSNING:
Vi ønskede at starte en debat, og udfordre danskernes forældede opfattelse af hvad dansk idyl er. Kampagnen der tog udgangspunkt i de traditionelle guldaldermallerier, stillede derfor spørgsmålet: 'Er det tid til at ændre billedet på dansk idyl, hvis vi gerne vil bevare den?'.
RESULTATER:
- 839.000 har reflekteret over betydningen af den grønne omstilling på baggrund af kampagnen.
- 484.000 er blevet mere interesserede i vindenergi på baggrund af kampagnen.
- 37% af alle danskere kender kampagnen.
+10.000 danskere har bestilt en af de opdateret mallerier som plakat.
Shortliste
CCA 2024