Krediteringer
Beskrivelse
Baggrund:
Opgaven lød på at skabe en kampagne, som kunne få Coop.dk MAD’s måltidskasser til at skille sig ud i et stærkt konkurrencepræget marked. Vi besluttede derfor at benytte Coop.dk MAD’s service til at løse et genkendeligt problem, som ingen af konkurrenterne havde tænkt på før.
Indsigt:
Mange forældre medbringer en pose med dagligvarer, når de besøger deres udeboende børn første gang. På trods af, at børnene nu er fløjet fra reden og teoretisk set er voksne nok til at kunne klare sig selv, kan de fleste forældre ikke undgå den lille bekymring der følger med, når man skal give slip. En bekymring som online dagligvarehandel måske kunne lindre.
Løsning:
Som en hjælp til de mange bekymrede forældre udarbejdede vi i samarbejde med Coop.dk MAD, Curlingkassen. En engangskasse som indeholdte alt det, som ens barn skulle bruge for at klare sige på egen hånd. Forældrene kunne bestille kassen på curlingkassen.dk og få den leveret direkte til barnets nye adresse. Kampagnens bestod af en kampagnefilm, der kørte på Facebook, YouTube, TV2 Play samt MTG TV. Derudover kørte der mindre og mere taktiske budskaber på Facebook, Instagram og Youtube. Desuden blev kampagnen aktiveret igennem Coop.dk MAD's egne kanaler herunder nyhedsbrev til den specifikke målgruppe. Med i kassen fik børnene et tak-for-kassen-kort, som de kunne give til deres forældre. Kortet indeholdte en rabat-kode, som forældrene kunne bruge på deres egen måltidskasse fra Coop.dk MAD. Kassen skilte sig markant ud fra det normale sortiment af måltids/dagligvarekasser, som folk kendte. For at give folk endnu mere at tale om, tilføjede vi kondomer og rosé til kassens indhold - kun ægte curlingforældre ville nemlig købe kondomer til deres børn.
Resultater:
Kassen var en succes i målgruppen på sociale medier, hvor både forældre og børn flittigt taggede hinanden i vittige kommentarer, som roste kampagnen og opfordrede hinanden til at købe kassen. Målt på CPM var kampagnen over 25% mere værdifuld end den gennemsnitlige CPM på tværs af alle Coop’s brands i 2018. Kampagnen blev taget op i Curlingklubben på P3, som afspillede hele reklamespottet i et i alt 7 minutter langt indslag om kassen og dens indhold. Tre måneder efter kampagneperioden, blev Curlingkassen endnu engang nævnt i radioen, da en lytter ringede ind og fortalte, at han nu havde fået den famøse kasse af sine forældre. Derudover blev historien bragt i Berlingske, hvor en psykolog analyserede konceptet i relation til det moderne forældreskab. Curlingkassen resulterede i 60.000 unikke besøgende på kampagnesiden, samt en stigning på 51% i det overordnede salg af Coop.dk MAD’s måltidskasser.
Shortliste
CCA 2019