Kunde
Sundhedsstyrelsen
Bureau
Advice A/S
Krediteringer
Beskrivelse
Rygning blandt unge er et stigende problem. Derfor iværksatte Sundhedsstyrelsen tilbage i 2017 en kampagne, der skal få de unge til ikke at starte. En umulig opgave, fordi unge teenagere ikke vil høre på de voksnes moralske formaninger og bruger cigaretterne som deres eget lille oprør.
Kampagnen fik en overvældende modtagelse af de ellers så kritiske unge ved at kommunikere helt uden løftede pegefingre, skrækscenarier og forkullede lunger.
I 2018 havde vi brug for at komme videre – og lave den svære 2’er.
But Why År 2 – Kiosken Drenge og But Why År 2 – Kiosken Piger bygger videre på grundkonceptet om, at rigtig mange unge starter med at ryge for at være seje og for ikke at føle sig udenfor. Med de nye film går vi i dybden med indsigten om, at en stor del af ‘imaget’ omkring rygning handler om at ryge de helt rigtige cigaretter – og dermed er det afgørende at vælge rigtigt, når man står og køber cigaretterne, fx i kiosken.
Som konsekvens af at den unge målgruppe aktivt efterspurgte nye film i stil med de første, valgte vi at bygge videre på det eksisterende univers med samme skuespillere og samme stil og tone.
Shortliste
CCA 2019