Kunde
Rådet for Sikker Trafik
Bureau
Sikker Trafik Creative
Beskrivelse
Udfordring
Copenhell - Danmarks største metalfestival - tiltrækker næsten 40.000 gæster over fire dage, hvor koncerter, mænd med battlevest og store mængder fadøl skaber et kontrolleret kaos. Cirka 35 % af festivalgæsterne cykler til og fra begivenheden, og mange af dem bruger ikke hjelm.
Derfor indgik Rådet for Sikker Trafik og LiveNation, som er arrangørerne bag Copenhell, i et unikt strategisk samarbejde med det formål at få festivaldeltagerne til at huske hjelmen, så de kan transportere sig sikkert til og fra festivalområdet.
Ide
Metalgenren har en dybt forankret kreativ tradition og et helt særligt visuelt udtryk, der trækker referencer til død, helvede og vildskab. Vi lånte lidt af heavy-æstetikken og på humoristisk vis satte vi fokus på brug af cykelhjelm blandt Copenhells gæster med en heavy poster.
Plakaterne blev taktisk placeret ved cykelparkeringen, så cyklister og andre trafikanter til festivalen ikke kunne undgå at se dem. I ugerne op til Copenhell blev 1.400 plakater sat op på kultursøjler i København, hvor de hang sammen med plakater for bl.a. teaterforestillinger og koncerter. Budskabet kom også på Copenhell-busserne og Go-Cards.
Resultater
Med en beskeden medieinvestering på unde 100.000 kr. og en humoristisk kreativ tilgang til metaluniverset, sammen med et velplaceret mediemix, opnåede kampagnen imponerende resultater.
Shortliste
CCA 2024