Kunde
Fazer
Bureau
Publicis Creative
Krediteringer
Beskrivelse
En radiosaga om slik og sager.
Hos Fazer har de en udfordring: De fleste kender deres produkter (Dumle, Tyrkisk Peber, Skolekridt, Marianne-bolsjer, Lakritsi, osv.), men stort set ingen kender eller forbinder masterbrandet med ret meget.
For at skabe en anledning til at tale skamløst meget om Fazer, placerede vi brandet i et univers, hvor alt er satire og fiktion: Den populære podcast “Undskyld vi roder”, skabt af Kasper Nielsen og Brian Lykke i samarbejde med holdet bag Den Korte Radioavis, Brügger, Bertelsen, Cilius og Bruun.
Kort sagt indgik vi et partnerskab, hvor hele samarbejdet skulle indgå i den fiktive fortælling om tilblivelsen af r8Dio. Og ingen andre, end folkene bag r8Dio og Fazer, vidste at samarbejdet var ægte… og vi havde heller ikke nogen intentioner om at fortælle det til nogen. I stedet lod vi mystikken råde længst muligt: De 150.000 ugentlige lyttere måtte derfor selv afgøre om Fazer var med på legen… eller et offer for satire som fx Folkekirken og Facebook åbenlyst havde været det tidligere.
Det blev til timevis af indhold, der strakte sig over 5 måneder med et partnerskab, som i fiktionens univers løb helt af sporet. I historiens univers opstod der fx aldrig enighed om hvad indholdet, eller ”det brandede content”, skulle gå ud på, men endte i stedet med en workshop, der løb helt af sporet, og en stor konflikt om betalingen: Radiodirektøren troede, at han havde scoret 2 millioner kroner med partnerskabet, men endte med udbetaling i naturalier.
Det tvang karaktererne i det fiktive program til at tænke ud af boksen og udvikle produkterne “Den Lille Guffer” og “Den Store Guffer”: Kasser med slik, som skulle indbringe de midler, som Fazer og reklamebureauet havde ”snydt” dem for.
Herfra blev fiktionen til virkelighed, og de to ”guffere” rykkede ud i den virkelige verden og blev sat til salg i en rigtig webshop (se video) – dette "gimmick-slik" solgte for 100.000 kr. på 2 uger.
Kampagnen:
• Gav Fazer højeste share of search nogensinde
• Fik salget af berørte produkter til at stige med 10 % i forhold til samme periode sidste år
• Fik lyttere til at bruge oceaner af tid med brandet: 150.000 ugentlige lyttere x 12 episoder med i gennemsnit 15 min Fazer-indhold per afsnit.
• Lytterne skrev begejstret løs om samarbejdet og kampagnen migrede derfor fra podcasten til bl.a. Facebook, Twitter og Reddit.
PDF Filer
Vinder 2022
CCA 2022