Kunde
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Bureau
Uncle Grey
Krediteringer
Beskrivelse
Baggrund:
FRI's "State of the Nation"-rapport om kritisk infrastruktur kæmpede for at få opmærksomhed op til Finansloven 2025, hvor FRI ønskede øgede investeringer i energiinfrastruktur. Målet var at skabe bevågenhed hos politikere, medier og offentligheden om den stigende risiko for strømafbrydelser og dermed bane vejen for politisk handling.
Indsigt:
Ifølge forskning fra ING er danskerne den klart mindst forberedte nation i Norden.
Ide:
Vi dekonstruerede FRI's energirapport og rekonstruerede den som en fysisk "Blackout Box". Et beredskab-kit med fem uundværlige ting, man ville have brug for i tilfælde af en strømafbrydelse: Lommelygte, Dåsemad, Powerbank, Nøddecke og Vandflaske.
Hvert element indeholdt et designet indblik fra rapporten, der fungerede som en engagerende og praktisk måde at formidle vores hovedbudskab på en måde, der understregede vores historie.
Resultater:
Mest omtalte rapport i de 16 år, FRI har udgivet disse
8 minutters læsetid for pressemeddelelse (gennemsnittet er under 1 minut)
32% åbningsrate (gennemsnit 18%)
Mere end 100 danske medier offentliggjorde vores resultater
Nåede mindst 700.000 danskere
40 ud af 40 boxe blev interageret med af nøgleinteressenter
Derfor er casen relevant i denne kategori:
Blackout Boxen er et eksempel på, hvordan et direkte og meget begrænset, men effektfuldt stykke håndleveret kommunikation på én dag fangede opmærksomheden hos nogle af de mest utilgængelige og indflydelsesrige personer i Danmark. Den direkte levering var en relevant og håndgribelig måde at gentænke lanceringen af endnu en rapport på – ovenikøbet fra en, i nogles øjne, kedelig B2B-forening for professionelle ingeniører. Ambitionen var at kommunikere ineffektiviteten i den danske elinfrastruktur og konsekvenserne for vores energiforsyning, herunder de stadig hyppigere strømafbrydelser.
Shortliste
CCA 2025