Kunde
Landbrug & Fødevarer
Bureau
Mensch
Beskrivelse
BEERCYCLING – SIMPELTHEN EN PISSEGOD IDE.
Der findes ideer, der er så indlysende, at man kun kan undre sig over, hvor lang tid det tog at komme i tanke om dem. Beer-cycling på Roskilde-festivalen handlede om et problem, en løsning og en gevinst for alle involverede. Ikke mindst Landbrug & Fødevarer, hvis hidtil mest succesfulde kampagne målt på omtale og kendskab bestod i at pisse over kors med en helt anden målgruppe end de sædvanlige opinionsdannere.
Med en årlig eksport på 152 mia. kr. og ca. 172.000 beskæftigede, repræsenterer Landbrug & Fødevarer en sektor, der historisk har haft stor betydning for udviklingen af det velfærdssamfund, vi kender i dag. Men landbruget er igennem flere år blevet forbundet med negative historier om miljøproblemer, dyrevelfærd og gæld, som resulterede i et alvorligt image-problem. Det var baggrunden, da Landbrug & Fødevarer i 2010 lancerede kampagnen Fremtiden er ikke så sort, som den har været, hvis effektivitet tidligere er belønnet i denne sammenhæng (se AEA 2014).
I 2015 lancerede Landbrug & Fødevarer aktiviteten Beercycling på årets Roskilde-festival. Ideen opstod i et samarbejde med Landbrug & Fødevarers eksperter i bæredygtighed, som på et møde fortalte bureauet om næringsstoffer i urin til gødning. Derfra var der selvfølgelig et stykke vej til Roskilde Festival og en større logistisk øvelse, hvor Landbrug og Fødevarer opsamlede urin fra festivalgæsterne i særlige tanke. Men ideen om at kombinere et stort indtag af øl med en fornuftig bortskaffelse af et klassisk festivalproblem blev altså født, uden at nogen var påvirkede af hverken det ene eller det andet.
Siden da er urinen spredt på maltbygmarker, så gæsterne på Roskilde Festival 2017 kan drikke øl, som de selv har leveret gødning til. Og kampagnen har med en medieinvestering på blot kr. 2.169.000 fordelt på sociale medier, tv og OOH været Landbrug & Fødevares hidtil mest succesfulde, målt på omtale og kendskab.
Eksempler på resultater: • Presseomtaler i mere end 100 internationale medier. Heriblandt: Das Bild, Der Spiegel, The Guardian, Daily Mail, Aftenposten, Lonely Planet, America Online og Huffington Post. • Massiv omtale før, under og efter lancering i størstedelen af alle danske medier. • Facebook-posts om Beercycling på Roskilde Festival tegnede sig for over end 1 mio. unikke visninger og flere tusind delinger og likes.
Kampagnen har medvirket til at fastholde og forstærke en generelt øget positiv holdning til landbrug- og fødevaresektoren på trods af krisesager omkring landbrugspakken mm. Det er dokumenteret, at det er lykkedes at skabe særdeles positiv opmærksomhed – nationalt og internationalt – om næringsstoffer og gødningsprocesser, som er emner der typisk får hård kritik. Desuden har kampagnen medvirket til øget kendskab til Landbrug & Fødevarer. Det kan konstateres at Beercycling som en forlængelse af den overordnede omdømmekampagne, har bidraget til en positiv profilering af landbrugs- og fødevaresektoren.
Shortliste
CCA 2017