Bureau
TV 2 Creative
Produktionsselskab
TV 2 Marketing
New Land
Krediteringer
Beskrivelse
Som dansk public service-medie er TV 2s rolle at være et samlingspunkt for danskerne. I en tid, hvor det kan føles som om, at vi kommer længere og længere væk fra hinanden, er TV 2s strategi derfor at fokusere på alt det vi deler. Vi lavede en undersøgelse, der viste, at 90 % af danskerne undgår at tale med fremmede i det offentlige rum. Så selvom vi måske går rundt og har en masse til fælles med hinanden, finder vi sjældent ud af det. Derfor var opgaven at vise, hvor givende det kan være at finde et fællesskab med folk, som man ikke troede man havde noget til fælles med.
Vi satte fire graver-journalister til at finde interessante og rørende forbindelser mellem almindelige danskere. Efter 4 måneders intensiv research havde vi fundet 40 personer, der alle var forbundet uden at vide det. Vi inviterede dem til at være med i et eksperiment, hvor de oplevede forvandlingen fra være fremmede til at være forbundet med hinanden. Det viste sig, at der kan være store åbenbaringer og følelser i at finde et fællesskab. Fra de små forbindelse vi kan have med hinanden, som f.eks. at vi har boet i det samme hus eller gamet online mod hinanden til de mere livsændrende ting, som at have reddet en anden persons liv eller oplevet, hvad det vil sige at være flygtning.
Det almenmenneskelige budskab gav genlyd både i Danmark og udenfor vores grænser. Filmen har fået mere end 66 millioner ikke-betalte views og over 1.645.000 interaktioner (herunder 1.020.000 delinger).
Kampagnen blev delt af alt fra danske politikere til Hollywood-kendisser som Aston Kutcher. Folk oversatte den til mere end 10 sprog, og filmen er blevet genindspillet og parodieret af bl.a. TV 2s konkurrent DR. Kampagnen er desuden blevet omtalt af både udenlandske og danske medier som Berlingske, Politiken, DR, BT og EkstraBladet. Med kampagnen mindede TV 2 millioner af mennesker om, at vi har mere til fælles end vi umiddelbart tror.
PDF Filer
Shortliste
CCA 2020