Kunde
Carlings
Bureau
VIRTUE
Krediteringer
Beskrivelse
Det norske retail-mærke Carlings skulle åbne deres første webshop til trods for, at de i årtier har solgt tøj i mere end 200 butikker. Udfordringen var derfor, at skabe opmærksomhed og markedsandel for en almen webshop i et blodrødt marked af onlinehandel.
Vores kreative springbræt blev visionen om at tage webshoppen fra at være 10 år bagud, til at være 10 år forud for sin tid. Den tanke krydsede vi med en modebranche, der i dag er under skarp kritik af dens forurening, og hvor tøjspildet aldrig har været mere omfattende.
Det blev grundstenen for verdens første digitale tøjkollektion med nul% negativ påvirkning af miljøet.
Den digitale kollektion fungerede som løftestang for Carlings nyåbnede webshop for almindeligt tøj, og gjorde sitet til den mest innovative spiller på banen, når det kommer til fremtidige løsninger på den nuværende tøj- og miljøkrise.
Carlings er nu et brand, der via en kreativ løsning, giver deres forbrugere mulighed for, at vedligeholde deres kreativitet indenfor mode, uden at det tvinger dem belaste verden vi lever i.
Research & Kultural context:
Barclaycard, som står for næsten halvdelen af Englands kredit og debetkort, viser, at “Outfit of The Day” posts er gået hen og blevet præcis dét. Næsten to ud af ti briter (17%) afslører nemlig at have købt tøj online med det ene formål, at poste det på sociale medier, for så at returnere tøjet igen. Dette sender falske salgssignaler til tøjproducenterne, og medfører derfor overproduktion. Hashtagget #ootd (Outfit of The Day) har pt 233 mill. posts på Instagram.
NB/Tech:
Kollektionen bestod af 3D animeret tøj, der blev tilpasset af en virtuel skrædder via smartphone foto meta-data og Marvelous Designer teknologi.
Elektriciteten var produceret med grøn energi, og al indkomst gik direkte til WaterAid.com.
Vinder 2019
CCA 2019