Kunde
Golden Days
Krediteringer
Beskrivelse
Ud af Københavns 101 statuer er der kun fem, der forestiller navngivne kvinder. Til sammenligning forestiller 70 af dem mænd, mens 26 forestiller dyr. Denne underrepræsentation af kvinder giver et fordrejet billede af vores historie, der i høj grad er blevet formet af kvindelige personligheder.
For at hylde de mange kvinder, som har sat deres præg på Danmark, skabte vi i samarbejde med kulturfestivalen Golden Days og Bjarke Ingels Group udstillingen ’50 Queens’ med en tilhørende audiowalk i Københavns gader.
Vi omdøbte ’Kongens Nytorv’ til ’Dronningens Nytorv’ og placerede 50 tomme piedestaler rundt om statuen af Kong Christian 5. 49 af dem repræsenterede hver sin navngivne kvinde, som fortjener en statue. Ved den sidste piedestal – som var blank – kunne publikum scanne en QR-kode og selv nominere en kvinde af stor personlig betydning for dem.
Dem, der ville lære mere om de udstillede kvinder, kunne på ’Dronningens Nytorv’ scanne en QR-kode, som gennem Instagrams nye ’Audio’-funktion ledte dem ud på en audio-walk i Københavns gader. Her kunne de ved at gå til særlige lokationer i byen med tilknytning til de enkelte kvinder få adgang til deres historier netop dér, hvor de fandt sted. Således kunne man ved Det Kongelige Teater høre stumfilms-skuespillerinden Asta Nielsens historie, som begyndte der. Ved Læderstræde kunne man høre om Anna Hude, der skød sin voldtægtsmand i denne gade i 1880. Ved Kvindehuset kunne man høre Mathilde Fibiger - én af den danske kvindebevægelses første store skikkelser – fortælle sin historie, osv. Det var i øvrigt første gang på verdensplan, at ’Audio’-funktionen i Instagram blev anvendt.
Idéens PR-potentiale blev forløst både i og uden for landets grænser, og det samlede internationale reach løb op på 295 mio. impressions, herunder mentions i adskillige større udenlandske medier så som Bloomberg News, FastCompany og The Times.
Vinder 2023
CCA 2023