Kunde
Golden Days
Krediteringer
Beskrivelse
Ud af Københavns 101 statuer er der kun fem, der forestiller navngivne kvinder. Til sammenligning forestiller 70 af dem mænd, mens 26 forestiller dyr. Denne underrepræsentation af kvinder giver et fordrejet billede af vores historie, der i høj grad er blevet formet af kvindelige personligheder.
For at hylde de mange kvinder, som har sat deres præg på Danmark, skabte vi i samarbejde med kulturfestivalen Golden Days og Bjarke Ingels Group udstillingen ’50 Queens’.
Den 2. september 2022 vågnede københavnerne op til ’Dronningens Nytorv’, som havde erstattet ’Kongens Nytorv’. På pladsen, rundt om statuen af Kong Christian 5., havde vi placeret 50 tomme piedestaler. 49 af dem repræsenterede hver sin navngivne kvinde, som fortjener en statue. Ved den sidste piedestal – som var blank – kunne publikum scanne en QR-kode og selv nominere en kvinde af stor personlig betydning. Nomineringerne blev herefter sendt til Københavns politikere for at gøre opmærksom på underrepræsentationen af kvinder.
Dem, der ville lære mere om de udstillede kvinder, kunne på ’Dronningens Nytorv’ scanne en QR-kode, som gennem Instagrams nye ’Audio’-funktion ledte én ud på en audio-walk i Københavns gader, hvor man kunne høre kvindernes historier der, hvor de fandt sted. Det var i øvrigt første gang på verdensplan, at denne funktion blev anvendt.
Idéens PR-potentiale blev forløst både i og uden for landets grænser, og det samlede internationale reach løb op på 295 mio. impressions, herunder mentions i adskillige større udenlandske medier så som Bloomberg News, FastCompany og The Times.
Vinder 2023
CCA 2023