Kunde
Øhavsmuseet
Bureau
Torden & Lynild
Krediteringer
Beskrivelse
Øhavsmuseet ligger i Faaborg, omgivet af noget af Danmarks smukkeste natur med istidslandskaber, stemningsfulde moser, stemningsfulde skovområder og det sydfynske øhav. Dette landskab er blevet præget gennem årtusinder af mennesket, ligesom mennesket også er blevet præget af landskabet
Både danske og udenlandske turister opsøger Sydfyn – i høj grad på grund af de naturoplevelser, som regionen byder på. For at tale ind i dette og give en meroplevelse, åbnede Øhavsmuseet i sommeren 2021 et nyt, innovativt udstillingskoncept ’Mærk Dig Selv’ om naturens betydning for såvel nutidens mennesker som for vores forfædre. Udstillingen, som ligger i et nedlagt pakhus på havnen i Faaborg, fungerer også som en portal til naturen i området for besøgende. ’Mærk Dig Selv’ åbnede med stor mediebevågenhed og er blevet virkelig godt modtaget af de besøgende.
Udstillingen er designet, så den formidler både kultur- og naturhistorie. Den er i høj grad en sanselig oplevelse, som også tager elementer fra science-center / eksperimentarium traditionen og blander dette med en meget æstetisk tilgang til udstillingsdesign. Oplevelsen starter med, at man tager skoene af og derefter kommer man gennem fem omsluttende rum: Bakke, Mose, Skov, Hav og Menneskets natur. Man føres samtidig igennem fem tidsaldre: stenalder, jernalder, middelalder, 1800-tallet og nutiden. Ved hvert landskab møder gæsterne også forskellige teststationer, hvor de kan måle, hvordan naturens kræfter påvirker dem.
Mellem de fem rum er der et ’mellemområde’ hvor gæsten kan betragte de fem rum udefra. Hvert rum har en særlig farve på ydersiden og et grafisk emblem/logo, som man møder ved indgangen til rummet. Imellem rummene bugter en grøn sti sig, som leder gæsterne fra rum til rum. Hele oplevelsen er også designet med varierende gulvmaterialer, som giver gæsten en sanselig oplevelse. F.eks. er der lækkert kunstgræs i bakkerummet og faldgummi blandet med forskellige gummiflis-typer, som giver en blød og varieret struktur i moserummet.
I hvert af de omsluttende rum er der én enkelt montre med særligt udvalgte museumsgenstande. F.eks. i ’Bakkerummet’, som repræsenterer stenalderen, kan man lægge sig på det bløde lammeskind i gravhøjen og betragte de fine gravgaver. I ’Mosen’ er det krukker, som er ofret til guderne i en fynsk mose i Jernalderen. Hvert af de omsluttende rum får også en særlig stemning fra store baggrundsbelyste væg-til-væg-fotos af sydfynske landskaber. I det afsluttende rum 'Menneskets Natur' /Nutid oplever man bl.a. hvordan naturbilleder bruges i opvågningsstuer på hospitaler og hvordan selv så lille et 'stykke natur' som en potteplante kan påvirke mennesket.
Ved hvert landskab møder gæsterne forskellige teststationer, hvor de kan måle, hvordan naturens kræfter påvirker dem. Ved ’Havet’ findes der for eksempel en test, der måler hjernebølger og undersøger, om gæster slapper mere af, mens de lytter til bølgernes lette brusen. I ’Mosen’ kan du teste din evne til at kombinere forskellige sanseindtryk, fx lugtesans og følesans. Designmæssigt er disse løst, så de har deres eget, mere industrielle, look og farve, men er bundet sammen med resten af udstillingen gennem det grafiske udtryk.
En af de vigtigste udfordringer, som projektet skulle løse, var, at kunden ønskede at udvikle en oplevelse, hvor gæsterne ikke skulle have nogen forkundskaber for at besøge udstillingen. Det skulle være muligt for enhver at kunne gå ind fra gaden og få en spændende og lærerig oplevelse. Hele det sanselige og legende koncept og rumdesign er i høj grad med til at dette er lykkedes. En anden ting, som har været med til at løse det, er at designet ikke betjener sig af udstillingstekster. Man får i stedet en 'fortæller' - en lydenhed, som aktiveres undervejs med dramatiserede fortællinger, der taler direkte til publikum. De kan opfordre gæsten til f.eks. at stoppe op, trække vejret eller til at overveje om de er i fortid eller nutid.
Museets succeskriterie var at nå 10.000 besøgende i det første halve år, og de nåede dette mål. Som led i den kvalitative evaluering af projektet udført af et eksternt konsulentfirma*, er det konkluderet, at publikum er meget begejstrede for udstillingen og især glade for de sanselige, fysiske og engagerende elementer. Desuden inspirerer ’Mærk Dig Selv’ både lokale og turister til at udforske den omkringliggende natur med ny viden og indsigt.
*Seismonaut
PDF Filer
Shortliste
CCA 2022