Kunde
Sundhedsstyrelsen
Bureau
Advice A/S
Krediteringer
Beskrivelse
I Danmark har vi været virkelig gode til at følge alle coronarådene og passe på hinanden. Og efter to år med skiftende regler og anbefalinger er de fleste ved at være noget metaltrætte, og det kan i værste fald lede til skænderier og også alvorligere konfrontationer. Men selvom vi ser forskelligt på tingene, kan vi godt opføre os ordentligt.
Dette blev vist ved at sætte konfliktfyldte situationer, med corona-restriktioner som omdrejningspunkt, på spidsen – med hver deltagende part stående i egen skyttegrav bekrigende mod den anden, hårdere i tonen end hvad meningen egentlig er. Og som tilskuere til sådan et skænderi, kan det føles som om, at man ufrivilligt er med i en dårlig film...
Western-filmen er bygget op om analogien til en velkendt og klassisk ’arkekonfrontation’, som i en nøddeskal viser, hvordan vi kan overreagere, når vi møder andre, der ikke lige fortolker retningslinjer mv. på samme måde som os selv. Med et enkelt clue er vi tilbage til virkeligheden og en opblødning af situationen mellem de to cowboys, som gør det tydeligt, at vi når længst ved at putte irritationerne i pyt-kassen og stå sammen, selvom vi har delte meninger.
Med et glimt i øjet, der tager brodden af nogle af hverdagens små konflikter, minder og opfordrer Sundhedsstyrelsen os dermed om, at vi skal stå sammen og respektere hinandens forskelligheder og klare uenighederne på fredelig vis.
Det er første gang i hele coronaepidemien, at Sundhedsstyrelsen kommunikerer budskaber, der ikke handler om konkrete råd eller anbefalinger til, hvordan befolkningen kan bremse epidemien. Her handler det om at mobilisere befolkningen og vise, at vi alle kan bidrage til at forebygge konflikter. Brugen af film er helt essentiel, da filmens virkemidler gør det muligt på en humoristisk måde både at vække følelser, mane til selvrefleksion og appellere til en adfærdsændring. Kampagnen er af den grund ikke eksekveret på andre kanaler.
Shortliste
CCA 2022