Krediteringer
Beskrivelse
Danskerne elsker at cykle. 90 % af alle danskere ejer en cykel og cykler i gennemsnit 3,46 km - hver dag. København er tilmed udnævnt som verdens mest cykel-venlige by. Vi er kort sagt vilde med at cykle – men knap så vilde med at have hjelm på. Der er faktisk ca. 50 % chance for at du er en af de voksne danskere, der cykler uden hjelm. Det til trods for at omkring 70 % af alle alvorlige uheld i trafikken sker for cykelister.
Forfængelighed er den største barriere for ikke at tage hjelm på, og kampagnen prikker til og hænger undskyldningerne for ikke at bruge hjelm ud, så de virkelig er til at smage på. Og hvilken anden gruppe at viderebringe budskabet end de som bar deres hjelm med stolthed – vikingerne! Derfor blev kampagnens omdrejningspunkt en film sat i året 839, hvor et hold vikinger er på vej på togt i England. Før de drager afsted, annoncerer vikingelederen Svend til hans co-viking Hjalmar og resten af vikingehæren, at han ikke vil få brug for hans ikoniske vikingehjelm fordi den klør, ødelægger hans hår og fordi han jo er en sikker rytter. Alle klassiske undskyldninger for ikke at have cykelhjelm på. Trods scenen er en anden er undskyldningerne de samme, hvorfor det bliver tydeligt for seeren, hvor jammerlige disse undskyldninger egentlig er.
Og det virkede. Svend og Hjalmar var yderst effektive til at få hjelmen på lystavlen – og hovedet ikke mindst. Sidstnævnte til trods for at dette ikke var kampagens første bursts primære mål. Adfærdsændring tager tid og først og fremmest opmærksomhed. Og opmærksomhed må vi sige at vi fik blandt de cykel- og vikingeelskende danskere. Kampagnen scorede en liking på 92 % og en view through rate på 80 %. 9/10 som havde set kampagnefilmen var enige i at en cykelhjelm er en god idé og 86 % havde reflekteret over det faktum at cykelhjelmen var vigtigere end forfængelighed og 78 % havde reflekteret over at der ingen gode undskyldninger er for at ikke at køre med hjelm. Og kampagnen skabte omtale. 20 % talte med andre om kampagnen, som bl.a. rundede 100+ presseklip på tværs af Danmark og internationalt, blev debatteret i Journalistforbundets podcast, røg på forsiden af Reddit, blev staff pick hos Vimeo, blev livlig delt i både historie-, vikinge- og cykelfora, røg forbi Anders Hemmingsen, samlet op af den ukronede konge af humor Patton Oswalt som omtalte kampagnen med ordene ”This is a very funny PSA but also GEORGEOUS film making”. Neil Gaiman kaldte den ”The best viking movie ever!” og Tim Harford proklamerede ”This has a strong claim to be the best ever public service announcement”. Og vigtigst af alt, så talte 12 % med andre om brugen af cykelhjelm, 1/3 af ikke-hjelmbrugere overvejer at bruge hjelm og 4 % gik på baggrund af kampagnefilmen simpelthen ud og købe en cykelhjelm. Et tidligt og stort skridt tættere på målet om i 2023 at have løftet brugen af cykelhjelm i bytrafikken fra 47 % - 52 %.
Vinder 2022
CCA 2022