Kunde
Codan
Bureau
& Co. / NoA
Krediteringer
Beskrivelse
Baggrund
Codan bygger på devisen om, at forsikring er værd at gøre ordentligt. Og med ordentlighed følger et naturligt fokus på sikkerhed. På at gøre hverdagen for danskerne så sikker som muligt.
Med ”Hele Danmark til køreprøve” ønskede Codan at skabe engagement om deres vigtigste produktområde – bilforsikring – og samtidig gøre Danmark til et sikrere land at færdes i som bilist.
Udfordringen var derfor dels at få folk til at åbne øjnene for vigtigheden af en god bilforsikring og dels at sikre forebyggelse ved at højne danskernes generelle vidensniveau, når det kommer til regler og adfærd i trafikken.
Og løsningen lå som altid i den gode indsigt:
Undersøgelser viser, at 73% af bilisterne synes, at de kører bedre bil end gennemsnittet, og at 83% mener, at de ville bestå, hvis de skulle tage en køreprøve i dag.
Indsigten leder videre til det centrale spørgsmål: Er vi danskere virkelig så gode bilister, som vi går og tror?
Og svaret? Det taler for sig selv. Og for at det måske er en god idé at overveje, om du og din bil er godt nok forsikret til forholdene på de danske veje.
”Hele Danmark til køreprøve” mødte danskerne med en bred vifte af content, hvor hver del tjente et unikt formål i det længerevarende kampagneforløb. Den anderledes tilgang til noget så ”kedeligt” som bilforsikring blev belønnet med et opsigtvækkende stort engagement hele vejen gennem kampagnen.
Løsning
Et flertal af danskerne synes, at de kører bedre bil end gennemsnittet. Dét var den paradoksale indsigt, som blev hele udgangspunktet for den kreative løsning. For hvordan ville alle de selvsikre bilister klare sig ude i virkeligheden?
Det skulle vise sig, da vi sendte 15 rutinerede bilister i køreskole for at teste deres evner i både teori og praksis. En setting, der byder på et indbygget drama med de selvsikre bilister på den ene side – og virkeligheden på den anden. Ville de kunne bestå den teoretiske og praktiske køreprøve? Ville jeg egentlig selv kunne bestå?
Til at styre foretagendet havde vi allieret os med den bedste på området – tidligere politikommissær og motorsagkyndig Lars-Christian Borg, som har gennemført mere end 200 køreprøver, skrevet teoribogen og været med til at udforme den officielle teoriprøve.
Han ved med andre ord, hvad han taler om. Derfor kunne han agere som den autoritet, der i modspillet med de fuldmodne køreskoleelever sikrer spændingen hele vejen gennem hovedfilmen og videre ud i samtalerne på de sociale medier.
Udover en hovedfilm i forskellige længder blev der produceret et ”Proof of Concept”-spor bestående af 22 kortere film, som alle havde til opgave at drive trafik ind til kampagnesiden, hvor man kunne teste sine egne køreevner i en gratis teoriprøve. Afslutningsvis blev et programmatic display-spor og et taktisk spor aktiveret med henblik på at øge leads og afgive et konkret forsikringstilbud til de interesserede.
De taktiske budskaber tog direkte afsæt i de hyppigst rapporterede skader og blev placeret på sociale medier og kontekstuelle display-bannere. Et CRM-spor blev søsat for at udnytte effekten af permission-indsamlingen bedst muligt. Sporet, der forløb gennem flere segmenterede user flows, havde til formål at informere om brugernes deltagelse i testen og dernæst præsentere dem for de services, som Codan tilbyder inden for kategorien Bilforsikring.
Resultatet af den egentlige køreprøve var i øvrigt opsigtsvækkende: Kun 5 ud af 15 bestod en praktiske del, mens 0 ud af 15 bestod den teoretiske.
På codan.dk dumpede hele 96% teoriprøven, som byggede på materiale allerede udviklet af kørerklar.dk. Spørgsmålene fejlene med andre ord ikke noget. Det var svarene, den var gal med. Og dét prikkede til forfængeligheden og konkurrencegenet blandt bilisterne rundt om i hele landet. For spørgsmålet trænger sig på: Hvor god en bilist jeg egentlig er i forhold til gennemsnittet?
Resultat
Indsatsen blev taget godt imod af hele Danmark. Hero filmen blev set mere end 7 mio. gange med 32% organisk reach.
Det skabte fundamentet for PR-dækningen med 217 presseklip på tværs af TV, radio, digitalt, aviser og dagblade.
450.000 besøgte codan.dk, hvor 257.114 tog teoriprøven, og ”Average time on site” var 9 min. og 32 sek.
Kampagnen var den mest effektive i Codans historie målt på både engagement, PR, trafik til site og – ikke mindst – salg af forsikringer med en ROI på 5,2.
Opmærksomheden rettede sig ikke alene imod køreprøven, men også mod Codan som afsender. Under kampagnen steg antallet af Google-søgninger på ”Codan” med 326%
Shortliste
CCA 2020