Kunde
SMK
Krediteringer
Beskrivelse
Kunst kan opleves overalt. Men kunst på et museum - eller udstillet kunst generelt - har potentialet til at fange beskuerens udelte opmærksomhed og udelukke alt andet – hvad end det er den givne kontekst, den ydre verdens støj eller hverdagens bekymringer.
Da SMK - Statens Museum for Kunst skulle have nyt design til deres website, ønskede vi at bygge bro mellem den fysiske og digitale oplevelse.
Til den visuelle oplevelse af sitet fandt vi inspiration i rammen, som en metafor for det eksklusive fokus. Rammen giver det relevante indhold fuldt fokus og opfordrer os til at udelukke alt andet. Og tilsvarende får fraværet af rammen os til at udvide perspektivet og bringe os tilbage til de mere praktiske gøremål.
Designet trak i det hele taget meget inspiration fra museets fysiske rammer. Struktureringen af billeder i websitets grid ekkoer maleriernes placering på væggene i galleriet ved Østre Anlæg. Og væggenes skiftende farver, der komplimenterer de kuraterede værker, går igen i den digitale kontekst, hvor farvepaletten er fri, så det givne indhold bliver præsenteret bedst muligt.
At opleve kunst på et museum kræver dog også planlægning. For nogle ganske lidt, men for mange involverer en tur på museum en lang række udfordringer.
Fokus for løsningen blev derfor at adressere både den dybe kunstoplevelse og de helt lavpraktiske gøremål, der hører med i planlægningen af en tur på museum. Løsningen er en digital oplevelse med lige vægt på kunstoplevelsen og hvordan man kan opleve kunst - hvor brugerne bliver mødt i øjenhøjde, taget i hånden og inviteret indenfor i Danmarks nationalgalleri.
Vinder 2019
CCA 2019