Kunde
AIDS-Fondet
Bureau
Ogilvy Danmark
Krediteringer
Beskrivelse
BAGGRUND
Medicinske fremskridt som PrEP, en pille der effektivt forhindrer HIV-smitte, har gjort HIV til noget, man kan leve med – ikke dø af. Dette fremskridt har medført, at en yngre generation ikke opfatter HIV som den overskyggende trussel, det engang var, og vigtigheden af beskyttelse opfattes derfor ikke lige så presserende.
Men det er stadig vigtigt at beskytte sig. Så derfor havde AIDS-Fondet brug for en måde at få en ny generation til at interessere sig for HIV-forebyggelse, nærmere betegnet pillen PrEP. Og hvordan får man råbt målgruppen i LGBT+ miljøet op?
INDSIGT
Det mest spændende ved PrEP er ikke hvad behandlingen forhindrer, men hvad den muliggør – at have lige præcis den slags sex, du ønsker, uden at frygte HIV.
IDE
PrEP a New Generation’ er en kampagne, der snyder algoritmen – som normalt blokerer frækt indhold på alt fra sociale medier til datingapps – ved at bruge forskellige pixeleringsgrader. Når kampagnen blev blokeret, justerede vi blot pixeleringen og uploadede den igen. Dette tillod os at vise de reelle fordele ved PrEP - altså rå sex - på en opsigtvækkende måde lige netop dér, hvor målgruppen befinder sig.
RESULTATER
Vores taktik gjorde det muligt at få budskabet på alle medier - fra de sociale til de frække - og ud på skærmene hos vores publikum. I den første uge opnåede vi en CTR, der var 769% højere end gennemsnittet og en stigning på 400% i interaktioner. Udover den organiske rækkevidde, har influencere inden for sexpositive fællesskaber også støttet og delt kampagnen med et globalt publikum.
Shortliste
CCA 2025