Kunde
Greenpeace og Danmarks Sportsfiskerforbund
Bureau
& Co. / NoA
Krediteringer
Beskrivelse
Når nogen dør, holder man en begravelse. Så da biologer erklærede Vejle Fjord død, gjorde vi netop det. Den 6. april tog vi afsked med fjorden i en ceremoni, der gav danskerne en chance for at sige farvel – og politikerne en chance for at handle.
Det var en begravelse som alle andre. Med en dødsannonce i landets aviser. En ceremoni med præst og blomster. En gravsten. Gravøl. Nekrolog. Den eneste forskel var den afdøde: 800 liter dødt vand fra fjorden. Men denne gang var håbet, at det ikke ville være et endeligt farvel.
Vi forvandlede traditionelle begravelsesritualer til kampagneelementer i en integreret kampagne og aktiverede alle kanaler for at sikre synlighed og engagement:
- Klassisk dødsannonce i printmedier for at lancere kampagnen og invitere til begravelsen.
- Begravelsesceremoni med mere end 1000 pårørende i samarbejde med en præst fra Folkekirken.
- Gravsten som var tilstede ved begravelsen - og efterfølgende udstillet på Kattegatcentret.
- Gravøl i samarbejde med Anarkist.
- Nekrolog i Politiken af forfatter Carsten Jensen.
- Politiker, Martin Lidegaard, som influencer, der tog fjorden med i Debatten og i Folketinget.
- Partnerskab mellem Greenpeace, Folkekirken og Danmarks Sportsfiskerforbund.
- Massiv PR-indsats.
Alt sammen bakket op af print i lokalaviser og content til social media med både traditionelle posts og memes.
Herudover legede helt almindelige danskerne også med; Fra en dødsannonce for Århus Bugt og en begravelse af Vejle Fjord på den lokale folkeskole til en hyldestsang til fjorden på Spotify og mindeord på sociale medier af pårørende fra alle egne af landet.
Resultater
Med et beskedent budget på 30.000 kr. opnåede vi resultater, der overgik alle forventninger:
Earned Media: 40 millioner kr.
Reach: 148 millioner (i Danmark)
Pulje fra Christiansborg til at redde det danske hav: 40 millarder kr.
Resultater der giver os håb om, at vi forhåbentlig en dag kan holde en genopstandelse for Vejle Fjord.
Shortliste
CCA 2025