Kunde
TV 2 Play
Krediteringer
Beskrivelse
I dag er Facebook, TikTok og Instagram de primære nyhedskilder for danske unge. Det er der for så vidt ikke noget galt med. Men desværre svigter techgiganterne deres ansvar og lader falsk indhold flyde side om side med troværdigt indhold. Og når hver tredje dansker samtidig har svært ved at skelne mellem sandt og falsk indhold i deres feeds, kan det i sidste ende true vores demokrati.
Som public service-medie ønskede TV 2 at sætte fokus på problemet. Op til det amerikanske præsidentvalg – den nye højtid for fake news – lancerede vi derfor initiativet Fake News for Real News.
Konceptet var enkelt: Før, under og efter præsidentvalget kunne man bytte falsk indhold fra sit feed til gratis adgang til TV 2 News og nyhedsmagasinerne på TV 2 Play. På kampagnesitet skulle man blot uploade et link eller et screenshot for at få adgang.
Hvert stykke falsk indhold på de sociale medier blev dermed en mulighed for at få gratis adgang til at følge valget fra et troværdigt nyhedsmedie.
Målet var at få danskerne – og særligt de unge – til at reflektere over deres nyhedskilder og tage et kritisk blik på indholdet i deres feeds. Derfor supplerede vi kampagnen med undervisningsmateriale til skoler og gymnasier i hele landet for at sætte fake news på skoleskemaet – et emne, der desværre ikke er en obligatorisk del af undervisningen i dag.
I en undersøgelse foretaget af Norstat svarer 37% af danskerne, at kampagnen har fået dem til at være mere kritiske over for indhold på de sociale medier. Derudover valgte mere end 50 skoler og gymnasier at inddrage initiativet i undervisningen.
Shortliste
CCA 2025