Kunde
Roskilde Festival
Bureau
& Co. / NoA
Krediteringer
Beskrivelse
Hvorfor er ‘Also Considered Trash’ Ambient?
‘Also Considered Trash’ passer ind i denne kategori, da dens brug af stedspecifikke placeringer som skraldespande og affaldsortering ikke kun er en utraditionel medieplacering for kommunikationen, men også styrker idéen og budskabet.
Som noget helt nyt i 2024 introducerede Roskilde Festival affaldsortering på festivalens camping -og koncertområde.
Som Danmarks største og ældste festivale, har Roskilde Festival altid gået forrest i arbejdet for klima, lighed og diversitet. Derfor ville vi med udgangspunkt i affaldssortingen, minde årets festivalgæster om den gode tone og opførsel – ved at benytte affraldsortingen som en ny og anderledes medieplacering til at pege på, hvad der ellers anses for at være trash på Roskilde Festival.
Ved at tage udgangspunkt i de velkendte ikoner for affaldssortering skabte vi seks nye kategorier: Sexisme, Racisme, Body Shaming, Misogyni, Homofobi og Transfobi – for også dét er trash.
Kommunikationen fungerede som stickers, skilte og en installation på festivalpladsen, som alle i sin kontekst af skrald fortalte budskaber som: “Transphobia – Also considered trash. Please sort it out and enjoy the festival.”
Dokumentationen af de mange stickers og skilte rundt om på festival- og campingpladsen blev klippet sammen til et stykke content, som Roskilde Festival delte på tværs af deres social media kanaler, der spredte budskabet til flere end blot de deltagende gæster. Kampagnen satte en klar dagsorden: God tone og god opførsel er en del af festivaloplevelsen – og skrald hører til i skraldespanden, uanset om det er plastik eller fordomme.
Shortliste
CCA 2025