Kunde
Dansk Journalistforbund, Mads Nørgaard & Partnere
Bureau
Advice A/S
Krediteringer
Beskrivelse
Det danske sprog er verdens mest kønsstereotype, men de færreste af os tænker over det, når vi bruger ord som forMAND, tøseDRENG, 12-talsPIGE osv. Forskning viser, at børn allerede i 2-årsalderen lærer at navigere efter køn og farves af sproget.
Projektet er et partnerbaseret projekt a la open source, hvor alle partnere bringer noget til bordet i form af ekspertise, troværdighed eller kanaler. Dags dato er følgende partnere en del af projektet:
Dansk Journalistforbund, Mads Nørgaard, A4-medier, Imotions, MediaCatch, Clear Channel & Advice.
Istedet for 'bare' at lave en kampagne om, at vi skal tænke over de ord vi bruger, lavede vi et digitalt værktøj, der kan være en reel hjælper i dagligdagen. Produktet er et gratis chrome-plugin, som på baggrund af en database med over 1000 kønsstereotype ord og vendinger screener alle dansksprogede websites for kønsbias, highlighter kønsstereotype ord og forslår et alternativ. Databasen er genereret på baggrund af eksisterende ordbøger, AI og ekspertinvolvering. Som en indbygget del af plug-in'et har alle brugere mulighed for selv at foreslå både alternative ord samt indsende kønsstereotype ord, som plugin'et ikke i sin nuværende udgave fanger.
Særligt den sidste del omkring muligheden for, at alle kan byde ind med ord er vigtig, fordi vi med initiativet ønskede at sætte gang i en positiv og kreativ snak om at forny det danske sprog - frem for en løftet pegefinger og en fortælling om, at nu skal alt bare hedde noget med 'person'. Oplevelsen er, at det har været en god tilgang. Ihvertfald har vi fået meget få negative reaktioner og mange positive og skal i løbet af foråret holde oplæg om køn og sprog for bl.a. byggebranchen, som har brug for at tiltrække flere kvinder til faget, og som nu på baggrund af (fælles)køn vil sætte gang i en proces om at finde alternativer til fx bygHERRE, forMAND og murerSVEND
PDF Filer
Shortliste
CCA 2024