Creative Circle Award 2018

Advertising — PR Driven Campaigns

Pisner Lancering

Kunde

Landbrug & Fødevarer

Bureau

Mensch

Krediteringer
Creative Director
Client Service Director
Creative Director
Head of Marketing
Lisbeth Olsgaard
Beskrivelse

BAGGRUND:
Gammelt pis på nye flasker - Lancering af øllen Pisner

I 2015 lancerede Landbrug & Fødevarer aktiviteten Beercycling på årets Roskilde-festival, hvor der blev opsamlet urin fra festivalgæsterne i særlige tanke. Formålet med eventen var at demonstrere Landbrugets evne til at tænke innovativt indenfor recirkulering, da den offentlige debat ofte kun handler om landbrugets evne til at sprede pesticider mm.

Der blev indsamlet 55.000 liter urin og efterfølgende blev urinen spredt på maltbygmarker og brygget hos det økologiske bryggeri; Nørrebro Bryghus. 2 år efter, i 2017, var Landbrug og Fødevarer klar til at levere den øl tilbage til gæsterne, som de selv havde leveret gødning til.

LØSNING:
Det var ikke nok, at festivalgæsterne havde leveret pisset. I forbindelse med lanceringen af øllen skulle de også være med til at levere navnet til øllen, designet på flasken og prøvesmage øllen undervejs i processen. Via sociale medier og samarbejde med P3 blev der indsamlet et hav af navneforslag, og det bedste blev afgjort ved afstemning. Også designet på øl-etiketten blev bestemt af danskerne via en afstemning. Og festivalgængere, der havde doneret deres pis, blev rekrutteret til at prøvesmage øllen undervejs.

Nu havde danskerne leverede pisset, navnet, og designet. Og nu havde de i den grad fortjent en øl.

Eneste udfordring var blot, at øllen alligevel ikke kunne få adgang til Roskilde Festival pga. en kontrakt med en anden ølproducerende hovedsponsor. Faktisk så man den helst ikke i Roskilde.

Man kunne tage pisset ud af Roskilde Festival, men man kunne ikke tage Roskilde Festival ud af pisset, og alle dem der havde doneret gødning til Pisner, skulle have deres investering tilbage.

Derfor blev der arrangeret en stor opvarmnings-event til Roskilde Festival på Axeltorv i København, hvor man uddelte gratis Pisner til alle. På Sociale medier, outdoor, print og online medier blev danskerne inviteret på en gratis Pisner før festivallen, så alle kunne smage beviset på, at recirkulation ikke bare er det rene pis. Også på Nørrebro Bryghus blev der afholdt event.

Samarbejdspartnere:
Nørrebro Bryghus: bryg af øl
Prikken Design og Produktion: produktion og praktisk håndtering af eventbar

Shortliste

CCA 2018

Shortliste

CCA 2018

Titel
Pisner Lancering
Bureau
Mensch
's Creative Circle Credits
Flere kreative profiler