Creative Circle Award 2018

Digital — Technology Driven Promo & Activation

Music Against Drugs

Website
Kunde

Sundhedsstyrelsen, Dansk Live og Roskilde Festival

Bureau

ZUPA

VOLUME ApS

Krediteringer
Creative Director
Flemming Holm
Creative Director
Johannes Dybkjær Andersson
Account Director
Martin Buck Hegaard
Account Director
Petter Pablo Sommerfelt-Vennegas
Art Director
Christoffer Bildsøe
Director
Michael Panduro
Project Manager
Birgitte Friis Ølgod
Project Manager
Project Manager
Christian Goldbach
Project Manager
Camilla Kempf Pallis
Project Manager
Katrine Haarder
Strategist
Emil Sørensen
Strategist
Kenneth Boje Andreassen Skovsted
Designer
Kamilla Klausen
Digital Director
Marko Matkovic
Digital Director
Morten Eskildsen
Sound Designer
Soundmatters
Beskrivelse

Sundhedsstyrelsen, Dansk Live og Roskilde Festival har siden 2013 arbejdet sammen om kampagnen Music Against Drugs med formålet at få de unge til at skære ned på alkohol og lade være med at tage stoffer, når de er til koncert eller på festival.

Det er ret enkelt - de unge mennesker reagerer simpelthen ikke på løftede pegefingre eller traditionel reklame. Derfor var vi nødt til at gå en helt anden retning for at få budskabet ikke kun igennem til målgruppen, men også for at sikre, at de rent faktisk tog beskeden med til festen.

For fuld musik
Med det mål tog vi udgangspunkt i dét, det hele handler om: Musikken. Musik giver gåsehud, lyst til at skråle med og gør det umuligt at stå stille. Musik bevæger os, fordi mange dele af hjernen skal spille sammen for at oversætte én enkelt tone - og en god koncert giver alle følelser frit spil. Faktisk viser neurovidenskabelig forskning, at musik kan udløse dopamin, så det føles som en rus.

Men musikelskeren skulle ikke tage vores ord for gode varer - vi ville lave et banebrydende eksperiment: Vi ville bevise overfor målgruppen, at musik rent faktisk påvirker hjernen. Det gjorde vi med en EEG-scanner, der måler hjernens aktivitet. Og vi testede det med to superfans, mens de var til livekoncert med deres yndlingsband.
Vi gennemførte altså et eksperiment, der aldrig er set før. Vi viste, hvad der sker i hovedet på en fan til en koncert - og vi gjorde det hele live!

Det gik lige i hjernen på Nanna - og 50.000 andre
Først rullede vi det ud til en Dúné-koncert på spillestedet Train i Aarhus, og siden til en Phlake-koncert til selve åbningen på Orange Scene til årets Roskilde Festival. Forsangeren introducerede eventen on stage, og superfanen Nannas hjerneaktivitet blev vist på storskærm for 50.000 koncertdeltagere. Sideløbende sikrede vi den direkte dialog med målgruppen på festivalerne med en mobil hjerneskanner, der gav alle mulighed for selv at teste, hvordan musik påvirkede deres hjerneaktivitet.

Vi bredte kampagnen ud på diverse medier og fik en fantastisk respons:

- Over 550.000 online-læsere
- Over 950.000 Facebook-brugere
- Over 900.000 radiolyttere

Det vigtigste resultat til sidst
De senest indløbne resultater fra Sundhedsstyrelsens kampagnemåling viser, at 97 % bakker op om festivalens markering af holdningen mod stoffer og mest vigtigt: 49 % af unge festival- og koncertgæster synes, det er blevet nemmere at sige nej til stoffer.

Shortliste

CCA 2018

Shortliste

CCA 2018

Titel
Music Against Drugs
Bureau
ZUPA
VOLUME ApS
's Creative Circle Credits
Flere kreative profiler