YCCA 2024

Digital

Look, a squirrel

Hold

YCCA2024-35

Holdmedlemmer
Ansat på Accenture Song
Beskrivelse
Look, a Squirrel – ADHD-foreningen - YCCA 2024 Folk, som er diagnosticeret med ADHD, opfattes typisk som uopmærksomme og lette at distrahere. Det vil nogen mene... Men egentlig bunder det i, at folk med ADHD er ekstremt opmærksomme og kan opfange langt flere indtryk end en person uden diagnosen. Det, som man ofte har omtalt som en byrde, bør på lige fod anses som en styrke. Med kampagnen ’Look, a squirrel’ vil ADHD-Foreningen sætte fokus på netop dette. Så hvordan kan vi vise folk med ADHD, at de har evner, som er lidt udover det sædvanlige? Hvad dukker op, når man mindst venter det, og bliver kun set af den ekstra opmærksomme beskuer? Et egern, selvfølgelig. Et lille dyr, men en stor opmærksomhedsskaber for nogle. Hvis man fanger synet af et egern i øjenkrogen, kan man ikke andet end bare at se til. Derfor er egernet et fantastisk symbol på en person med ADHD’s forbipasserende tanker, samt evnen til at isolere og opfange billeder og lyd. I et samarbejde med streamingtjenesten Viaplay, udvikler ADHD-foreningen et digitalt lag i form af et forbipasserende egern, der tilfældigt vil dukke op på din skærm mens du streamer. Men lægger du mærke til det? Det vil kun de særligt observante gøre. Når du er blevet eksponeret for et egern, vil du ved afslutningen af afsnittet blive mødt af et popup-vindue med spørgsmålet; ”Spottede du ”The Squirrel”?”. Herfra ledes du ind på ADHD-foreningens hjemmeside, hvor du kan læse mere om alle de fordele og evner, som en person med ADHD besidder. Hvis du er en af de særlige, som spotter et egern, er det også muligt at bestille en ADHD-test for at se, om du også er en del af et fællesskabet for folk med særlige evner. Egernet skal forblive et symbol på den stolthed, som vi gerne vil frembringe i folk med ADHD diagnosen, og for den gave, det er at være ekstra opmærksom på sin omverden. Symbolet vil fungere som en sticker, man kan bruge på Instagram stories, og hashtagget #lookasquirrel skal leve videre på diverse SoMe. Kampagnen ”Look, a Squirrel” får folk til at indse de styrker, der hører med til at have ADHD fremfor de negative symptomer. Folk med diagnosen vil kunne bruge den til at stå frem stolte og bruge deres øgede opmærksomhed, impulsivitet og dedikation i hvad end, der møder dem. ADHD-foreningen. #Lookasquirrel
Titel
Look, a squirrel
Flere kreative profiler